av Doris Dahlin | maj 17, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
När katten Selma inte är på landet och jagar allsköns möss och ödlor, utan för en mer tråkig stadstillvaro, är min dator hennes absoluta favorit. Som om det stackars tangentbordet inte är nog misshandlat av mina hårt hamrande pekfingrar. Det sitter i det där med att... av Mia Dimblad | maj 16, 2011 | Bibliotekarie, Gästbloggare, Okategoriserade
När jag blev tillfrågad av Mia att skriva om läsupplevelser gick mina tankar genast till mina första stapplande diton. De, där jag själv inte stod för läsningen utan kanske mer för upplevandet. Det var sommar i början på sjuttiotalet, hela familjen satt uppe på...
av Doris Dahlin | maj 14, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Jag är i sommarland, några mil norr om Gävle, där jag ofta vistas den här delen av året. Brasan sprakar och dimman gör lätta piruetter där ute mellan öarna. När mina barn var små talade vi ofta om att det var älvorna som dansade. Kanske tror jag fortfarande längst där... av Doris Dahlin | maj 11, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Idag satt jag på Skeppsholmen och skrev bland tjärdoft och blommande magnoliaträd. Det var varmt där i solen på bänken och tankarna blev långsamma medan pennan ändå villigt löpte över papperet. Framför mig strosade pappor med sina barnvagnar och jag tänkte på Kristina... av Mia Dimblad | maj 11, 2011 | Bibliotekarie, Gästbloggare, Okategoriserade
När livet känns vrångt, när halsen värker eller sömnen sviker då finns det böcker jag gärna återvänder till. Böcker som tröstar och invaggar i trygghet. En av dessa som nästan alltid ligger bredvid sängen är Bonadea av Irmelin Sandman Lilius. Det är första delen av... av Doris Dahlin | maj 9, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Nu när jag började tänka på det där citatet av Edith Södergran, ville jag läsa mer av henne och strosade i salarna på Kungliga biblioteket. Denna guldgruva! Det är en av mina favoritplatser att sitta och skriva på. Den här gången botaniserade jag i hyllorna ovanför...