av Redaktionen | nov 3, 2011 | Okategoriserade
Jag var en ridtjej som liten, fram till jag skulle börja gymnasiet. Då slutade jag eftersom det fanns så mycket annat kul som lockade. Sen återupptog jag ridningen som vuxen och red ett par år, men när det kändes alltför seriöst la jag av igen. Numera följer jag med... av Alexandra Uhlmann Konjicija | nov 3, 2011 | Bibliotekarie, Gästbloggare, Okategoriserade
Förra veckan har vi på biblioteken runt om i Norden hyllat något som nog ligger alla varmt om hjärtat. Den 27 oktober varje år hålls nämligen den Internationella Nalledagen (på engelska International Teddy Bear Day), som en hyllning till denna lilla mjuka sak som har... av Redaktionen | nov 2, 2011 | Okategoriserade
Gråtrista, mulna lovdagar som idag finns det inte mycket som är roligare än att sitta inne och mysa med en bra bok. När jag var lite så läste jag och mina kompisar en himla massa Fem-böcker och Kitty-böcker. Och sen lekte i oändliga lekar där vi försökte lösa... av Hanna von Corswant | nov 2, 2011 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Kyrkogårdar fyllda med brinnande ljus är bland det vackraste jag vet. Allhelgona har nog alltid varit min bästa helg på året. Redan som grund har vi ju hösten, den mest lyckofyllda årstiden för mig. Jag har funderat en del över varför det är så och nog handlar... av Redaktionen | nov 1, 2011 | Okategoriserade
11-11-01 Författaren Mia Fredricksen får en akut psykos, sedan hennes man sedan 30 år, plötsligt meddelat att han vill ta en paus i äktenskapet. Det visar sig att han har ett förhållande med en yngre kollega på forskningslaboratoriet där han arbetar. Han förklarar... av Alexandra Uhlmann Konjicija | nov 1, 2011 | Bibliotekarie, Gästbloggare, Okategoriserade
Varför är det så att vuxna som hämtar en bok på ungdomshyllan nästan skäms och skrapar lite med foten när de kommer fram till utlåningsdisken? För mig som barn- och ungdomsbibliotekarie är det en glädjens stund, och mitt uppskattande leende är inte nedlåtande. Det är...