av Johanna Holmström | dec 17, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
I Finland pågår just nu en lite trött debatt om hur man ska få unga att läsa mera, och en gymnasist med rötter både i Finland och Ryssland skrev en insändare till Hufvudstadsbladet om litteraturundervisningen i Finland kontra Ryssland. I Finland lär det inte ens... av Johanna Holmström | dec 16, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Jag intervjuade författaren Kjell Westö strax efter att han hade avslutat sin stora roman Där vi en gång gått, och då talade han om den utmattning han kände efter att han hade skrivit en bok som krävde så mycket av honom. Han sade att det kändes som om han aldrig mera... av Johanna Härenstam | dec 15, 2011 | Bibliotekarie, Gästbloggare, Okategoriserade
Tänkte på om det är kult att äga en bok som inte finns på något bibliotek, ha en raritet. Gäller för alla yrkesgrupper säger mitt livs kärlek över en caffe latte. – Bibliotekarien vill ha en kultbok. Snickaren har en bit sällsynt riojakaranda på hyllan &... av Johanna Holmström | dec 14, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
I dag kom den på posten. Lådan. Den med alla mina författarex. av den finska översättningen av Camera Obscura. Den blev liggande på golvet intill sängen. Jag öppnade den, men orkade inte visa större entusiasm. När jag började skriva och fick min första bok publicerad... av Redaktionen | dec 14, 2011 | Okategoriserade
Nordisk litteratur är temat för Bok- och biblioteksmässan i september 2012. Idag satt jag i ett första planeringsmöte och det är dags att börja ladda. Tiden rusar iväg och allt det där… Jag tänkte att jag skulle vilja lista de tio bästa läsupplevelserna av... av Johanna Holmström | dec 13, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Jag trodde faktiskt alltid tidigare att den enda orsaken till att man som läsare tycker att boken är bättre än filmen som görs utgående från boken, är för att man oftast läser boken före man ser filmen och för att man då redan har gjort sin egen film i huvudet och...