av Ann Syréhn Tomašević | nov 9, 2010 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Tycker ni som jag om att läsa noveller? Gillar det komprimerade formatet, berättelsen som man kan ta till sig i några korta andetag – bildligt talat. För inte alltför längesen stod novellformen högt i kurs. Inte så i dag. Eller riktigare: litterärt uppskattad... av Ann Syréhn Tomašević | nov 8, 2010 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Måndag morgon. Frukost vid åtta, därefter: ta plats vid datorn. Sitt tills något händer. I dina tankar. På skärmen. Låt morgontidningen ligga till kvällen, du vet hur lätt du grips av det skrivna ordet. Blir engagerad i det som sker runt omkring, vill bidra med ett... av Ann Syréhn Tomašević | nov 5, 2010 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Så många intressanta synpunkter på frågan om god litteratur! Det är väl ingen alltför djärv slutsats att synen på litteratur är lika varierad och personlig som vi läsare. Utifrån min egen erfarenhet kan tilläggas att de gamla goda vinerna kräver en viss mognad även... av Karin Brunk Holmqvist | nov 5, 2010 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Läste i tidningen idag att Björn Ranelid haft ett framträdande här i trakterna. Han berättade att han haft 16 framträdanden på 15 dagar. Hur orkar han och hur hinner han att skriva? Enligt artikeln hyllade han Tomas Tranströmer och Nils Ferlin medan Stieg Larsson och... av Ann Syréhn Tomašević | nov 3, 2010 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Vad är god litteratur? Är det de böcker som toppar försäljningslistorna – företrädesvis deckare – eller de som får lysande recensioner av en enhällig kritikerkår och nomineras till olika litterära priser? Är det klassikerna som vi läste i skolan? Eller kan det vara... av Ann Syréhn Tomašević | nov 2, 2010 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Jag sitter i ett hus på Aspö i Blekinge skärgård och skriver. Fyra hela dagar framför datorn med avbrott för måltider och promenader i skogen och utmed vattnet. Huset tillhör min författarvän Bim och det här är bara en i raden av kreativa utflykter som vi gör...