av Sanne Näsling | mar 2, 2011 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Det är snart vår och som Ronja flyttar ut till Björngrottan, flyttar jag snart ut till balkongen. Jag älskar balkonger. Jag förknippar dem med sena nätter och stearinljus, tidiga morgnar och den första bleka marssolen. Filtar. Koppar. Samtal. Hur... av Gunnar Ardelius | mar 1, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
I kommentarsfältet fick jag frågan vilka böcker jag gett ut och varför jag skriver för ungdomar. Det svarar jag gärna på: Jag har skrivit tre ungdomsromaner. Var och en av dem har kommit till av olika anledningar och på olika vis. Böckerna är helt enkelt vad jag har... av Sanne Näsling | mar 1, 2011 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Jag heter Sanne Näsling och debuterar om några dagar med romanen ”Kapitulera omedelbart eller dö.” Jag har blivit ombedd att skriva här, i debutantbloggen. Och det passar ju förträffligt, eftersom jag aldrig bloggat tidigare och alltså är debutant i dubbel... av Gunnar Ardelius | mar 1, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Sedan i september är jag hemma på dagarna med min dotter Agnes, är pappaledig som det heter. På dagarna är det fullt upp och på kvällarna när Agnes har somnat vill jag ofta bara dö framför teven. Det är en stor förändring. Tidigare har jag kunnat skriva hela dagar och... av Gunnar Ardelius | mar 1, 2011 | Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Du är inte här. A great record. När jag hör låten Tous les garçons et les filles väcks något i mig som jag har svårt att förklara, sätta ord på. Jag blir olycklig och lycklig. Hela högstadiet sjöng vi denna låt i slutet av franskalektionerna. Jag minns något jag har... av Linnéa Axelsson | feb 20, 2011 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Läser Göran Sonnevies dikter: de kommer fort nära. Det ligger väl i rösten, det lyriska talet man hör, men också i diktens blick. Vem är människan? Vad gör hon? Hon är så gåtfull. Musiken pågår. De fruktansvärda handlingarna pågår. De som inte står ut med att...