• Chava gjorde en uppdatering i gruppen Grupplogga för "Stoner" av John Williams"Stoner" av John Williams 9 år, 12 månader sedan

    Det blev nog också det som förbryllade mig mest om Stoner – att han å ena sidan är lidelsefullt engagerat framför allt i sitt ämne Litteratur och i sitt lärande medan å andra sidan de mest viktiga personer i hans privatliv förblir på något sätt nästan betydelselösa.

    Han ger sig i häftig strid med kollegan Lomax och studenten Walker men han kämpar aldrig varken  om Edith, hans hustru, eller om Grace, hans dotter, eller om Katherine, hans älskarinna. När det kommer till kritan med hans närmaste så ger han snabbt upp och lämnar de åt sitt öde. Edith får utkämpa sitt psychokrig mot honom utan motstånd, Grace överlämnas åt sin mor som utav svartsjuka drar barnet ifrån honom när hon känner att de två står varandra mycket nära själsligt, och Katherine lämnas när samhällets konventioner vänder sig mot deras karleksförhållande.

    Nu är det ju så att han vid slutet av sitt liv uttalar en sorts credo om just denna fråga, så jag tror att Williams ämnade direkt att problematisera denna konflikt mellan kärlek till personer och kärlek till en sak. Det är på dödsbädden som Stoner kommer till slutsatsen att bara kärleken till en sak gör livet värd att leva. För honom fanns egentligen bara litteraturen och sin roll som lärare som gjorde honom lycklig. Problemet i hans liv blev de människor som inte själv ägde någon sak som de älskade och levde för och som kunde inte lämna i fred de som ägde en sådan kärlek.

    Vad tror du, Annika – kan jag ha läst ut bokens grundkonflikt så pass rätt?(Men jag vet, den innehåller så mycket mer än jag kan nämna än så länge, kanske vi kommer fram  till det så småningom)

    • Jag tror att det finns en självklar samhörighet och ett djupt förtoende mellan Stoner och barnet Grace. De liknar varandra i det att de känner stor lycka i att stilla sysslar var med sitt i samma rum i tyst samförstånd. Det är en lägmäld, mycket ömtålig relation mellan far och dotter. De älskar varandra och kan låta varandra vara, bara vara, villkorslöst.

      Men när Stoner lika villkorslöst tilllåter modern att ta barnet ifrån sig, faller Grace uppenbarligen i ett bottenlöst hål och liksom förintas. Allt som händer henne framöver blir likgiltigt. Här ser jag det djupt tragiska i Grace öde och kan bara förundras över Stoners jämnmod inför Grace olycka, som han ju skulle fatta har på något sätt med honom också att göra. Eller?

      • Han har en förmåga att acceptera sin maktlöshet, som naturligtvis är stor. Han är född 1891 i ett tystlåtet, strävsamt jordbrukarhem. Gemenskapen med dottern är också en tyst arbetsgemenskap, som dock gör dem båda så gott. Den ger honom en takeoff till att vara en personlig, entusiastisk lärare. Men de står maktlösa inför moderns furiösa framfart, när hon återkommer. Han blir ju i första hand en arbetsnarkoman och det är där du lägger din tid och energi, som du utvecklas. Grunden i gemenskapen med Katrine handlar också om deras/hennes arbete, utan den kan inte deras lust och passion leva vidare. Det inser de båda och bryter därför upp. Så tror jag det är. Men det ligger också en djup tragik i detta att livet bara/mest kretsar kring en sak, samtidigt som den tröstar genom att en lustfylld och engagerande sak kan leda en ända in i en lycklig död. För det är väl det den är?