av Ulrika Lidbo | mar 20, 2009 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Ett fynd! På sista sidan i min cirkelkritikbok fanns den. En gripande historia. Hoppas ni inte blir alltför omskakade nu. Efter månader av läsning om dvärgindianer, krig och kikarsikten måste jag helt enkelt ha tröttnat på dålig barn-och ungdomslitteratur och tagit... av Ulrika Lidbo | mar 19, 2009 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Skumbad eller handklovar? ”Är det du med datorn?”, sa cafébiträdet imorse. ”Säg till när du vill ha mer kaffe, så fyller jag på.” Underförstått: du behöver inte betala fem kronor för påtår. Äntligen stammis. Igår lyxade jag mig med nostalgisk skrivstund på mitt gamla... av Ulrika Lidbo | mar 18, 2009 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
De letar krönikör och ringer mig. Det är vår i luften och jag tänker att det är nu det sitter några på en lokaltidningsredaktion och har redaktionsmöte. De pratar lite om sommaren och att det känns rätt bra ändå, som den är upplagd med semestervikarier och... av Ulrika Lidbo | mar 17, 2009 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
I dessa tider av recensioner och omdömen … (se dagens DN Kultur: www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/ulrika-lidbo-decembergatans-hungriga-andar-1.823058) … bjuder jag på ett utdrag ur cirkelkritikboken. (Ja, nu är alla flyttlådor uppackade). Mina egna oeuvres... av Ulrika Lidbo | mar 16, 2009 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Vad gör en bok bra? Det beror så klart på vem man frågar. För mig är ärligheten viktig. Självklart menar jag inte att det som berättas måste vara sant som i ”har hänt på riktigt”. Men det måste kännas sant. Att skriva prosa så att den ”känns sann”, har ett ärligt... av Ulrika Lidbo | mar 14, 2009 | Debutant, Författare, Gästbloggare, Okategoriserade
Min arm är alldeles röd och flammig. Det är alla nyp. Jag måste nypa mig själv gång på gång. Igår kom en vårbukett med bud. Och idag kom en vårbukett med bud. Helsingborgs Dagblads Diana Holmberg har skrivit en väldigt fin recension av ”Decembergatans hungriga andar”....