På mitt nattygsbord ligger just nu:
Födda – Berättelser om att föda
Köpte den på antikvariat när jag väntade min äldsta dotter och det är den enda “gravidbok” som jag uppskattat. Författare som Maria Küchen (då Gummesson), Nina Lekander som blandar lustgas och cigaretter, Ebba Witt-Brattström och Leif GW Persson (!) m fl beskriver hur det var att bli föräldrar. Lånar ut den till alla blivande mammor och pappor och nu är det dags att läsa den själv, igen.
Smålands mörker av Henrik Bromander
Blev rekommenderad denna serieroman på vårt senaste enhetsmöte på Stadsbiblioteket. Måste läsa.
Stilla havet av Malin Nord
Just utläst. Obehagligt, suggestivt och vackert om en omöjlig relation.
Nina Hemmingssons diktsamling Det var jag som kom hem till dig
Nina H:s diktdebut. Köpte den på mässan efter mycket bra samtal mellan Nina H och Martina Lowden. Martina stal showen lite med sina väldigt roliga frågor. Om man har läst Ninas serierutor vill man såklart läsa den här. Men jag försöker ändå läsa dikterna i egen kraft, det är de värda.
Göran Rosenberg Det förlorade landet
Tänkte läsa den innan jag läser den nya. Rolig episod tidigt i boken är hur författaren som tonåring länge tror att det inte sker några bilolyckor i Israel trots att folk kör som svin, det är ju det förlovade landet… Boken har såklart fler bottnar. Men den är också underhållande.
En dåre fri av Beate Grimsrud
Ska cirkla om den nästa vecka och det är en njutning att läsa den igen.
Amulett av Roberto Bolaño
Tänkte värma upp med den innan jag ger mig på 2666.
Vad ligger på era?
/ Annika
På mitt nattygsbord ligger:
Grandfinal i skojarbranschen av Kerstin Ekman
Lillemor är en känd författare, men hennes böcker skrivs av en annan kvinna, Babba.
Blodläge av Johan Theorin
Lite småkusligt om Öland
En dåre fri av Grimsrud är jag också lite nyfiken på,
En dåre fri är en fantastisk bok, mångbottnad och väldigt välskriven. De flesta i cirkeln hade inte kunnat lägga den ifrån sig. Grand final har också ett bra driv tycker jag, man märker att Ekman är en spänningsförfattare. Blodläge har jag inte läst, bara Sankta Psyko, nästan för äcklig för min smak. Ölandsböckerna kanske är mer trevliga?
Här växer sig högen böcker hög, skyhög!
Are You my Mother? av Alison Bechdel – Har en läst den första – “Fun Home”, där pappan dissekeras, så är denna där mamman är under lupp ett måste! (Men mest är det Alison själv som analyserar/s)
De förryckta kusinerna och andra historier av Edward Gorey – Jag litar helt och fullt på att allt som Sanatorium Förlag ger ut håller bästa kvalitet! Jag har aldrig blivit besviken.
Amatka av Karin Tidbeck – Dystopi! jag kan aldrig få nog av!
Bring up the Bodies av Hilary Mantel – anglofil javisst! Tudor England, Henry den VIII, Cromwell och hustrur/kvinnor som offras av en eller annan galen orsak, say no more! Men kanske läser jag Wolf Hall först.
The Dead Ways av Christopher Edge – Ännu en dystopi och här hotar de redan döda, som grädde på moset, att komma till liv!
Hindenburg av Susanne Landin – “en roman om jordens undergång”, den meningen väcker all min lust att läsa!
How to be a Woman? av Caitlin Moran – Jag vet inte! Jag måste veta!
Cindy Sherman (MoMa) – För att Cindy undersöker hur en kan vara kvinna – eller inte!
Oj, vad många bra tips. Vill du cirkla om Alison Bechdels böcker? Jag har lagt upp en cirkel om Husfrid, man kanske kan slå ihop dem, måste dock låna Are you my mother.