Välj en sida
Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Mikael F
      Deltagare

Salamanderkriget av Karel Čapek

Salamanderkriget är en satirisk science fiction roman av den tjeckiske författaren Karel Čapek, som publicerades 1936.

Ett sällsynt salamanderart upptäcks i Stilla havet. Salamandrarna visar sig vara intelligenta och har en otrolig förmåga till anpassning.
        De förslavas och utnyttjas av människorna, tills de slutligen gör uppror.
        Det blir en kamp om världsherraväldet mellan människor och salamandrar.

Boken är skriven strax innan andra världskriget och man kan dra paralleller till den framväxande nazismen och fascismen i Europa.
        Författaren tar ganska tydligt avstånd från dessa strömningar.
        Satiren belyser även kolonialismen och segregationen i USA.

Jag rekommenderar Salamanderkriget, om man uppskattar både science fiction och satir.

Jana
        Deltagare

Jag kan rekommendera alla böcker som handlar om Jona L av Lars Kepler, det är deckare, samlar på dessa böcker.

Skelle
          Deltagare

Startar en tråd för att dela med sig av tips på bra böcker man redan läst.

Jag börjar med att rekommendera min absoluta favorit bokserie som börjar med boken ”Red Rising – Pierce Brown”.
            Skall tilläggas att det finns fler böcker i denna serie, och min egentliga favorit är den andra boken ”Golden Son – Pierce Brown”.

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.