Presentationer av deltagarna

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Hanna
      Deltagare

1. Berätta gärna något kort om dig själv.
        Jag heter Hanna Hörnberg och är projektledare för litteraturfestivalen LittFORS, samt skrivpedagog, samt litteraturvetare, samt barnskötare på en förskola, men just nu föräldraledig till mitt andra barn. Jag är en bokälskare men kan ha svårt att hitta tiden just nu, och då passar ju novellsamlingar perfekt!

2. Är det första gången du deltar i en digital bokcirkel eller har du varit med förut?
        Det är första gången jag deltar i en digital bokcirkel. Ska bli spännande att prova på!

3. Vad ser du för för- och nackdelar med att bokcirkla digitalt jämfört med klassiska bokcirklar där man möts “på riktigt”?
        Jag tänker att samtalen nog kan se lite olika ut. För mig som har väldigt nära till skrivandet tycker att det finns en trygghet i att ha en digital bokcirkel, jag kan tänka efter innan jag svarar, jag kan bre ut min tanke på ett annat sätt. Samtidigt som en tappar att verkligen lära känna de som ingår i bokcirkeln, och att samtalen IRL blir mer spontana och att de kan spinna iväg på ett mer oväntat sätt.

4. Brukar du läsa noveller?
        Ja! Fint sätt att lära känna ett författarskap tycker jag.

5. Har du någon favoritbok eller genre du vill tipsa om?
        Jag vill tipsa om novellix – de ger enbart ut noveller, i böcker i fickformat. Så fina också! Perfekta presenter och julklappar.
        Just nu har de både advents- och julkalender. Kolla in deras hemsidan på novellix.se

Chris Aronsson
        Deltagare

1. Jag heter Chris, en gammal bildlärare som läser och alltid har läst mycket. Ord och bild hör tätt ihop. Gå till bibblan är alltid trevligt! Läsa i hängmattan hör till livets goda!

2. Är väl femte gången jag är med i en digital cirkel så nu börjar jag känna mej rätt rutinerad!

3. Men ska jag välja så är en analog bokcirkel bäst ändå, för man är ett gäng som träffas, pratar böcker och äter gott och fikar på det. Håller med dej Åza, det är nackdelen digitalt, inget fikasällskap!
          Men jag gillar den digitala formen och mej passar det utmärkt med dessa två olika slags cirklar. Berikar varann tycker jag. En fördel är ju att man kan gå in när man vill och kolla frågor och svar och t ex vara på landet utan att missa nån träff. Hur ofta under åren har vi inte suttit i bokklubben och bläddrat intensivt i våra almanackor för att hitta ett datum då helst alla kan. En riktig pärs ibland ska jag säja!
          Inte minst under värsta coronatiden var det mycket bra med digitala möjligheter!

4. Jag brukade inte läsa värst mycket noveller förr. Alice Munro läste vi förstås i vår cirkel. Men på sistone har det blivit mer och har kommit på att novellsamlingar är perfekt kvällslektyr! På sängbordet ligger nu böcker av bl a Inger Edelfeldt, Djuna Barnes och Katherine Mansfield.

5. Oj, sista frågan är svår..gillar att läsa så mycket olika böcker och genrer. Selma är ju alltid Selma, sist läste jag Mårbackasviten med hennes tre mer självbiografiska böcker. Blir mycket deckare när jag pendlar, en stor favorit just nu är Elly Griffiths. Fantasy gillar jag också, en gammal favorit är Katherine Kerr med sina böcker om Deverry.

• Det här svaret redigerades för 1 år, 7 månader sedan av Chris Aronsson.
          Åza Sjöstam
          Deltagare

Jag heter Åza, jobbar som bibliotekarie på Vindelns bibliotek och leder denna bokcirkel. Läsning och litteratur är ett stort intresse hos mig så därför anser jag att bibliotekarie är världens bästa yrke! Jag tycker också väldigt mycket om (att titta på) längdskidåkning och skidskytte.

2. Är det första gången du deltar i en digital bokcirkel eller har du varit med förut?
            Jag har anordnat flera digitala bokcirklar, men i somras var det första gången jag deltog endast som ”privatperson” i en bokcirkel som Vännäs bibliotek anordnade. Det var mycket trevligt!

3. Vad ser du för för- och nackdelar med att bokcirkla digitalt jämfört med klassiska bokcirklar där man möts “på riktigt”?
            Jag tycker mycket om att bokcirkla digitalt på grund av att det är så enkelt och kräver inte att man passar någon tid eller åker någonstans. Jag har också ibland lättare att uttrycka mig skriftligt än muntligt. Nackdelen är förstås att tekniken kan krångla och att det är svårt att fika ihop med de andra deltagarna!

Jag läser väldigt sällan noveller, men den här novellsamlingen tycker jag har gett mersmak och jag kommer säkert att läsa noveller oftare efter detta.

Jag är ett stort Harry Potter-fan och älskar Jane Austen, speciellt Stolthet och fördom som jag kan läsa om och om igen.

Det vore kul om alla deltagare presenterade sig lite kort eller långt så att vi lär känna varandra litegrann. Det går också bra att bara delta anonymt förstås.

Visar 3 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.