Övergripande frågor

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Åza Sjöstam
      Deltagare

1. Den röda tråden är väl att alla noveller utspelar sig mer eller mindre i Norrland. Novellerna har ett återkommande kvinnligt perspektiv och är skrivna med mycket humor men med en allvarlig underton.

2. Ja absolut! Jag vet inte om jag kan beskriva det, men jag tycker att texterna är ”melodiska” på något vis. Det flyter på i läsningen och det kanske kan bero på att hon är textförfattare. Kanske kan man också skönja vers, refräng, brygga, mellanspel, solo och så vidare i novellerna? Eller vad tycker ni?

3. Jag har inte läst så många noveller tidigare men har helt klart fått mersmak nu. Ibland är det är ju perfekt med en kortare text som man hinner läsa klart ganska snabbt. Men att skriva noveller kan inte vara lätt, då författaren måste få in en hel historia på så få sidor. Det är en konst att få till det på ett bra sätt. Jag tänker också att noveller kan vara perfekt i bokcirklar då man kan bestämma att läsa en novell i veckan till exempel, eller perfekt för personer som inte är så läsvana och som tycker att det känns oöverstigligt att läsa en hel roman.

1. Alla noveller i boken har olika teman, men ser du någon övergripande röd tråd? Ge gärna exempel.

2. Annika Norlin är ju musiker och textförfattare, tycker du att det avspeglas i novellernas språk och stil? På vilket sätt i så fall?

3. En novell är en kortare berättelse som behandlar en händelse, till skillnad från romaner som behandlar en längre tidsperiod och inkluderar en mer utvecklande historia och många händelser. Vad tycker du om novellen som genre?

Visar 1 svarstråd
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.