Kul för dig, trist för mig

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Chris Aronsson
      Deltagare

Den här novellen gillade jag verkligen! Känns som den nog är mer självbiografisk än många av de andra berättelserna. Jag önskar jag också antecknat, Åza, när vi lyssnade på Norlin på Littfors för inget fastnade riktigt tydligen. Men nu när jag läst hennes noveller vill jag ju veta mer.
        Kul roadtrip med allehanda händelser. Och alla dessa personer och deras relationer! Det jag gillade var att de inte fastnade i en karaktär utan att man fick se olika sidor hos dem, hur deras syn på varandra ändras, hur de utvecklas. Underhållande läsning!

Åza Sjöstam
          Deltagare

Anteckningar och post it-lappar är bra när man bokcirklar har jag lärt mig! :-) Detta eftersom minnet sviktar ibland …, haha!

Åza Sjöstam
          Deltagare

I den här novellen tycker jag att humorn ligger i karaktärerna och jag skrattade ofta under läsningen åt allt dråpligt som händer, men samtidigt är det en allvarlig underton i allt.

När jag lyssnade på Annika Norlin under litteraturfestivalen Littfors i Vindeln nu i höst så satt jag i mörkret och antecknade följande om karaktärerna, under tiden Annika pratade om Kul för dig, trist för mig: “Dåligt punkband åker genom Europa. Siri basist, Mikael trummor – blyga, vågar inte sjunga. Gullig ljudtekniker, äcklig basist kallad Eleganten. Anton, snygg sångare.”

Men den karaktär som jag fastnat mest för i novellen är Daya, även kallad “gudinnan”. En oerhört vacker kvinna som snyggsångaren Anton har med sig på turnén. Siri känner sig omedelbart dragen till henne och hennes självsäkra och självklara attityd. Ni som läst klart novellen vet ju också att Daya kommer att förvåna alla i slutet.

Kul för dig, trist för mig handlar om ett punkband på turné i Europa. Novellen är skriven med en stor portion humor men med en allvarlig underton.

• Hur tycker du att karaktärerna beskrivs i novellen? Fastnade du för någon särskild karaktär? Varför?

• Dela gärna med dig av dina egna känslor, tankar och funderingar som dök upp under läsningen och ställ gärna egna frågor.

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.