Barn

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Chris Aronsson
      Deltagare

Jag tycker som du Åza, sorgligt med barnen, samtidigt som man förstår mamman. Hon känner sej olycklig och osedd och obekräftad, hon hade behövt en Charlie. Ändå tycker jag hon borde skärpa till sej och prata med sin man på ett vuxet sätt och reda ut saker! Barnen hör ju allt och mår dåligt, försöker hitta på saker att avleda bråken. Ett ansvar inte barn skulle behöva ta! Margit som kissar på sej. Jan som bestämmer sej att aldrig hålla på med känslor. Hur blir deras relationer som vuxna?
        Slutet känns lite fint men sorgligt. De försvinner i en fantasivärld för att komma undan den riktiga jobbiga världen.

Åza Sjöstam
        Deltagare

Det gör ont i hela kroppen att läsa denna novell tycker jag. Jag kan på många sätt identifiera mig med mamman som har en tickande klocka inom sig och ett schema över dagen och ett annat över livet. Det tror jag många, kanske framförallt kvinnor, har. Hon lever med en man som är hennes motsats, hon hade blivit kär i honom för att han kunde saker som inte hon kunde. Men nu tycker hon att han ofta känns som ett extra barn, ”ett bylte, en tyngd som hon var tvungen att dra”. (Älskar Annika Norlins sätt att uttrycka sig!) Till slut får mamman nog och mitt i allt detta finns två barn som kommer i kläm och att läsa ur deras perspektiv gör det hela mycket värre och det är nog författarens tanke med det hela också.

Barn handlar om en familj där mamman plötsligt får nog av hela livspusslet. Novellen är kort men rymmer mycket på få sidor. Annika Norlin skriver själv på Instagram att ”Barn handlar om att även om alla inblandade vill väl kan slutresultatet bli ruttet för barn.”

• Novellen är skriven ur barnens perspektiv. Varför tror du författaren valde det perspektivet? På vilket sätt tror du berättelsen hade sett annorlunda ut om den var skriven ur mammans eller pappans perspektiv?

• Dela gärna med dig av dina egna känslor, tankar och funderingar som dök upp under läsningen och ställ gärna egna frågor.

Visar 2 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.