Måndag 1 mars: Varmt välkomna, nu startar vi bokcirkeln!

Visar 10 svarstrådar
  • Författare
      Åza Sjöstam
      Moderator

Jag heter Åza Sjöstam och jobbar på Vindelns bibliotek. Jag har förmånen att få jobba med digitala bokcirklar och få läsa på arbetstid till och med (även om den mesta läsningen ändå sker på fritiden). :-) Det är spännande att välja böcker till bokcirklar eftersom det är viktigt att boken inbjuder till diskussioner. Herrarna satte oss hit är utan tvekan en sådan bok och redan när jag första gången hörde en intervju med Elin Anna Labba, då hon pratade om boken, kände jag att den skulle vara perfekt i en bokcirkel. Att hon sedan gick och vann Augustpriset gjorde ju inte valet sämre! :-)

Själv visste jag mycket lite om tvångsförflyttningarna av samer innan jag började läsa boken. Det har ju stått en del i media på senaste tiden kring konflikter mellan samebyar, men jag har inte fullt ut förstått vad stridigheterna bottnat i. Jag fastnade direkt i boken när jag började läsa, det är väldigt bra att det finns en karta i början av boken så att det går att förstå var samebyarna fanns och hur de flyttade runt efter årstiderna. Väldigt intressanta och gripande berättelser minst sagt, min bok är redan fylld med gula post it-lappar, och jag ser fram emot att fortsätta läsa och diskutera innehållet med er framöver.

Sara Larsson
        Deltagare

Hej!

Jag heter Sara Larsson och deltar i cirkeln bland annat för att bistå Åza i cirkelledning. Jag har länge längtat efter att få läsa boken men det har inte blivit av, förrän nu. Ser mycket fram emot detta. Jag kommer från ett område dit samer tvångsförflyttades så därför har det alltid varit en del av mitt liv. Jag har känt till det och är bekant med det. Men vi har aldrig pratat om det egentligen. Jag har konstigt nog aldrig suttit och lyssnat på de berättelser som vi nu får ta del av i denna bok. Det är på tiden, tycker jag. Så för mig handlar bokvalet om att få höra berättelser och mer på djupet få veta mer om detta och kanske förstå mer, få insikter. Uppskattar att det också verkar vara personliga berättelser och inte bara torra fakta.

Chris Aronsson
          Deltagare

Jag var intresserad av att läsa boken då när den kom. Den och typ hundra andra intressanta böcker, nån gång.. Så jag blev glad att denna bok blev valet i bokcirkeln och att jag nu får ett bra tillfälle att läsa den och även höra andras tankar och åsikter.
            Känt till tvångsförflyttningarna, ungefär när och lite hur men som ytlig fakta. Nu har jag läst några sidor och oj, att få ta del av personliga upplevelser, tankar och livsöden.. det blir bra och intressant men som nån skrev, inte alltid trevlig läsning. Fruktansvärda händelser.

Jag tycker att boken är viktig och intressant. Jag har skummat igenom boken lite grann men vill fördjupa mig i den så därför gick jag med i denna bokcirkel.

Innan boken släpptes så kände jag inte till tvångsförflyttningarna så boken är viktig för den sprider en kunskap om det svåra och som har påverkat samernas historia och många människors liv.

Mari Ellingsen
            Deltagare

Jag önskade boken i julklapp och började läsa för ett tag sen. Känner till historiken men den blir med kött och blod i berättelserna . Såg cirkeln på bibblans Web och blev inspirerad att gå med. Kändes extra roligt just nu när man inte kan ses.

Jag läste boken i somras och gillade den jättemycket. Känns som en väldigt bra bok att diskutera för den har många lager och spår att nysta i.

Innan jag läste boken visste jag väldigt lite om tvångsförflyttningarna av samer. Hade hört talas om det men inte mer.

Anonym

Jag är sjukskriven och tänkte att det passar bra nu när jag har lite tid. Jag gillar att läsa och det ska bli roligt att delta. Jag kände inte till boken innan.

Ester
                Deltagare

Jag är rätt ny när det gäller bokcirklar men är med i en annan bokcirkel där vi också valt denna boken o ska vara klara i slutet av mars. Tänkte få lite inspiration när det gäller frågor o tankar här. Jag har tyvärr varit alltför okunnig om bokens ämne. Känner att det är otrolig viktig kunskap om Sveriges historia som varit rätt bortglömd, särskilt om man bor i södra Sverige. Hörde talas om boken i samband med Augustpriset.

Robert
                  Deltagare

Jag valde att läsa denna bok för att testa läsa något nytt och tänker att en bokcirkel är en bra källa till nya äventyr.

Boken kände jag inte alls till sedan tidigare.

Kerstin
                    Deltagare

Jag läste boken när den kom ut och tyckte mycket om den. Inte för att den alltid var så rolig och trevlig att läsa men den kändes viktig. För mig blir det bra att nu läsa den igen och samtidigt ta del av diskussioner och andras tankar.

Hej och varmt välkomna, det är måndag 1 mars 2021 och nu startar vi bokcirkeln! Hoppas att ni har fått tag på boken och kan börja läsa. Vi som leder cirkeln är Åza Sjöstam, bibliotekarie på Vindelns bibliotek, och Sara Larsson, minoritetssamordnare på Vindelns kommun. Vi kommer själva att delta i cirkeln och varje vecka publicerar vi ett antal diskussionsfrågor, men alla ni deltagare kan också ställa egna frågor. Det går bra att svara på alla frågor under hela bokcirkelperioden, fördelen med att bokcirkla digitalt är ju att det går att delta vid vilken tid på dygnet som helst.

Vi mjukstartar med följande frågor:
                      Varför har du valt att läsa denna bok och gå med i cirkeln?
                      Vad kände du tidigare till om det som skildras i boken?

Visar 10 svarstrådar
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.