Jag tittade på en serie på SVT som heter Tvångförflyttningar där man får följa detta, lite som i boken vi läst. I den dokumentärserien så hävdades det att samerna fick välja vilket land de skulle anses vara medborgare i. De som använda både finsk, svensk och norska land valde tydligen att bli svenska medborgare i samband med att gränsen mellan Finland och Norge stängdes eftersom de då kunde fortsätta att flytta till Norge via den Svenska gränsen.
Om ni inte har sett den dokumentärserien så är det ett tips från mig. Se den.
Egentligen vet jag inte hur det gick till när medborgarskapet bestämdes, men till viss del kan det ha varit slumpartat eller frivilligt.
Visst finns det samer och renskötare i Nordnorge. Faktum är att de flesta samer och de samhällen där samer lever i majoritet finns i Nordnorge. Däremot har Norge haft en tydligt uttalad förnorskningspolitik som sannolikt bidrog till deras tydliga syn på renskötseln i området och deras avoga inställning till renskötare. Att de då kunde betraktas som svenska medborgare var säkert praktiskt för Norge som vill hålla på med förnorskningspolitik.
Kanske hade Norge en så tydlig förnorskningspolitik just för att samerna är fler i Norge än i Sverige och har starkare samhällen. I Sverige behövdes ingen tydlig försvenkningspolitik. Här räckte det med att bara ignorera samernas behov och ta ifrån dem renskötseln så blev de svenska per automatik. Så tänker jag.