Bilderna och berättelserna kompletterar verkligen varandra och är lika viktiga för att förmedla budskapet med boken, tycker jag. Jag gillar hur författaren blandar citat, utdrag ur dokument, bilder och tolkningar av muntliga intervjuer.
Flera berättelser (eller alla) berörde mig djupt, men kanske särskilt den på sidan 95 och framåt; “Det här har Gud bett djävulen att göra”, som är berättad av Biito Biera och handlar om när hans fru Ánne dog i barnsäng tillsammans med barnet. De hade endast varit gifta i ett år. Så oerhört tragiskt!
På sidan 105 står det om hur konflikterna tilltar när olika samebyar tvingas flytta ihop, men lappväsendet försäkrar att allt kommer att bli bättre och att de nyinflyttade kommer att anpassa sig. Uppfriskande är det då att läsa om hur de nyinflyttade samerna har sina egna sätt att protestera. Citat:
“Själva arbetar de nyinflyttade i en annan riktning. Utan att göra så stort väsen av det flyttar de närmare varandra. “Smyger” som de själva säger. Om någon klagar finns det ofta en passande anledning, som att de inte kunde flytta vidare, föret blev för dåligt. De förhalar och ursäktar sig. De äldre tycker om att berätta om det här, att det mitt i all underordning fanns en liten gnutta protest. Humorn är som en beaska som man kan dra om sig när det drar för kallt.”