Vera av Anne Swärd
Offentlig bokcirkel aktiv 3 år, 7 månader sedanMåndagen den 12 april börjar vi diskutera Vera! Då diskuteras del ”ETT”.
Sedan fortsätter vi måndagen den 19 med del ”TVÅ” och ”TRE”.
Sist den 26 tar vi del ”FYRA” och ”FEM”.
Ni kan alltid starta en egen tråd utöver diskussionerna, om det är något ni funderar över.
God läsning!
Ivan – igen
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 7 månader sedan av Lolmak.
- FörfattareInlägg
- 2021-04-27 kl. 22:20 #38389
Jag ändrade uppfattning helt om Ivan- det lite romantiska skimmer om hans person, att han var lite av en diskret och stillsam hjälte, föll helt. Fortfarande lite oklart varför han tar sig an Sandrine, tycker jag. Men han kanske utnyttjar situationen när Sandrine dyker upp och försöker hamna rätt hos familjen genom gifta sig och ”skaffa” barn. Han verkar förvisso vänlig mot henne i början innan han bestämmer sig för att gifta sig med henne, men det kan också vara en egoistisk handling. Tidigare i boken skapade jag själv en bild av hur han var, baserad på antaganden som inte stämmer.
Blir tydligare vartefter att han är ganska osympatisk- att han drogar Sandrine och tar makten över hennes liv tex. Han är ändå bättre sidan än sin sadissitiske bror.- 2021-04-29 kl. 09:19 #38443
Ja jag hade nästan samma uppfattning i början. Mestadels positiv i alla fall. Lite mystisk men verkade ändå omhändertagande. Att han var läkare stärkte det antar jag. Yrket är ju förknippat med empati och hjältestatus.
Tills det eviga sömnmedlet kom in i bilden och hans distansering och bortknuffande av Sandrine. Utan förklaringar, utan minsta bekräftelse av hennes existens.
Och det här att han faktiskt hade kunnat hjälpt Sandrine med abort men inte gjorde det för att förmodligen utnyttja situationen själv? Att han tar sig an Sandrine har jag sett, som du skriver, som en egoistisk handling för att rädda ansiktet och på enkel väg forma en normativ familjebild.Sandrine söker ju ändå en form av trygghet och tyr väl sig därför till ena svägerskan som verkar se henne.
Ja hans bror är ju för mycket åt andra hållet. Kontrollerar och tar för sig av henne; gör det han själv behagar och det som är bäst för honom, lik sin bror.
Samtidigt bär Ivan på ett tungt bagage själv. Är en person som inte passar in i hans värld eller tid. Ja Ivan är en karaktär som visar många sidor och det gillar jag. Det ska inte vara svartvitt, som det sällan är i verkligheten.
- 2021-05-03 kl. 09:28 #38579
Maria, jag tycker det är väldigt intressant att du skriver hur Ivans yrke och de förväntningar jag som läsare får på honom till en följd av detta.
Särskilt på den här tiden, 1940-talet. Omhändertagande och kunnig.På ett sätt är Ivan en av de värsta i familjen. Eftersom han är en ulv i fårakläder. Han droger ner Sandrine men lägger över allt ansvar och all ”rehabilitering” på henne själv. Fast han fört henne djupare och djupare ner i havet av depression och sorg genom att fästa allt fler kättingar runt hennes kropp. Ivan tar inte ansvar och tycker kanske innerst inne själv att han verkligen hjälpt Sandrine. Att ha har gjort gott.
- 2021-04-30 kl. 19:02 #38513
Aborttemat var ju intressant. Vi fick veta att han hade kunnat hjälpa henne och att han inte hade problem med detta, så Sandrine ställde sig själv en helt adekvat fråga- om varför han inte gjorde det. Eventuellt för att han själv kunde dra nytta av att det blev barn.
Men du har rätt, Maria. Jag ser inte heller att livet är svartvitt.- 2021-05-05 kl. 08:40 #38664
Jag blir mer och mer frustrerad på Ivan ju mer vi skriver. Hans bror är i alla fall rak och öppen med sitt beteende. Skyler sig inte eller gömmer sig. Brodern är olycklig på sitt vis tänker jag (utan att ursäkta beteendet)
”Ulv i fårakläder” mycket bra beskrivet. Jag blev upprörd varje gång de förde vilohem på tal. Kanske att Sandrine hade behövt det dock för att komma bort från familjen.
Ja Lolmak, aborttemat är intressant. Det flyger lite under radarn men kommer fram desto mer i sista delen. ”Unga kvinnor som råkat i olycka” är ju ganska påtagligt i byn vid sommarhuset, något man viskar om. Kvinnor som blivit gravida med ”fiender” var ju skamligt.
- 2021-05-08 kl. 16:40 #38892
Ja, de kvinnorna (gravida med fiender, ofta våldtäkt) finns det gott om.
Jag förstår inte drivkraften till att Ivan blev kvinnoläkare. Jag är själv i branchen och den har förstås förändrats otroligt mycket över tid. Men jag har hört flera gånger att ”män som är kvinnoläkare/gynekologer antingen älskar eller hatar kvinnor”. Självklart en otrolig förenkling, inget är svartvitt.
MEN- det är ju ett aktivt val. Så varför? - 2021-05-06 kl. 09:47 #38720
Även om de kanske inte är jämförbara så väcker den här diskussionen en tanke hos mig om Adebayos ”Stanna hos mig” som vi cirklade tidigare.
Om Yejide och Akin och att han ljög för henne om sin impotens och planerade att brodern skulle göra henne gravid.
Just det faktum att lägga över det ansvaret på Yejide som blir skuldmedveten och känner att hon sviker sin man genom otrohet.
Medan brodern även utåt sett var en ”kvinnokarl” som ganska öppet bedrog sin fru.Också en ”ulv i fårakläder” fast på väldigt olika sätt.
- 2021-04-26 kl. 09:22 #38315
Första veckan diskuterade vi Ivan och det kom några delade uppfattningar om hans karaktär och hans handlingar/icke handlingar. Nu när vi har läst ut boken kan det vara intressant att diskutera honom igen.
– har din uppfattning eller tolkning av Ivan ändrats under läsningen? I så fall hur?
– hur stor del av handlingen har han egentligen?
– var det ens en karaktär du analyserade eller blev det mer en sidokaraktär?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.