Merricat och Constance verkar på ett sätt ha en fin relation samtidigt som de pratar speciellt med varandra, lite teatraliskt som jag nämnt tidigare. Som att de upprätthåller en fasad. Och som Bokgalen skriver så finns det ofta något dolt där under när de pratar med varandra. De är nästan som mor och dotter, och att Merricat egentligen är ett barn som Constance beskyddar, samtidigt som jag upplevde det som, iaf i början av boken, att Merricat också beskyddar Constance. Constance tar väl hand om farbror Julian och de verkar vara vänliga mot varandra.
Hade inte tänkt på det förrän jag läste Bokgalens kommentar, men Jonas var nog faktiskt den enda jag kände enbart positiva känslor för i hela boken. Den enda man kan lita på.
Scener jag tänker tillbaka på är dels när farbror Julian säger inför Charles att Merricat “är död sedan lång tid tillbaka” på s 88 i min e-bok. Jag trodde att Merricat var ett spöke, men sen insåg jag att Julian konstant ignorerar Merricat, och jag blev nyfiken på varför Merricat många gånger säger att hon måste vara snällare mot Julian…
Sen tänker jag också på när Merricat berättar om den gången shoppingväskan gått sönder och hon skyfflar in allt i väskan medan byborna står och ropar och hon sa åt sig själv att inte springa (s.19), kunde verkligen känna stressen och paniken!
Jag tänker på bybornas agerande som att det visar hur grymma människor ofta faktiskt är i grupp. De blir ju som ett monster. Att de släcker elden för att sedan slå sönder huset tänker jag att de först, i alla fall några av dom, känner sitt samhälleliga ansvar men sedan triggar upp varandra för att sedan liksom “balla ur”.
Haha, jag har lite svårt att välja om jag vill bo i slottet eller i byn faktiskt XD