Diskussionsfrågor 10 maj

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Annica
      Moderator

För mig slår citatet an en ton, som följer med i resten av min läsning. I går, det förflutna, är ständigt närvarande. Tobias/Sandor vill fly från sin historia men håller samtidigt fast vid den, t ex i sina fantasier om den perfekta kvinnan, Line. Sen namnbytet. Att byta namn tänker jag mig kan vara ett sätt att uppfinna sig själv på nytt, att bli en annan. Huvudpersonen förskjuter det namn som hans föräldrar givit honom. Men det nya namnet han tar sig är en direkt referens till hans barndom och föräldrar, en ledtråd för den som vill, om vem han faktiskt är. Tvetydigheten går igen hela tiden, och jag håller med dig Kajsa om att man inte litar på vad han säger.

Annica
          Moderator

Jag tycker att det är ett mycket vackert citat, ska jag säga också! Ett nostalgiskt skimmer, solen som lyser i framsträckta händer, musik i träden. Det berörde mig!

Kajsa Centre
          Deltagare

Huvudpersonen pratar om att han bytt namn och flyttat för att undvika det förflutna men jag upplever det som att han på något sätt längtar efter något i hans förflutna, kanske han har på känn att den Line han drömmer om ändå kommer från den tiden då han inte blir så chockad när han inser att det är Line från bardomen han väntat på. Han vill leva i nuet men hittar det vackra i dåtiden (i går). Citatet fastlägger, för mig, att hans tankar är kvar i det förflutna och det i sin tur påverkar hans ord, man litar inte på vad han säger. För mig är det därför självklart att han kunde tänka sig flytta tillbaka för Lines skull, då kommer hans sanna fram.

Angående barndomen verkar det som att Tobias, eller Sandor, försöker övertyga läsaren om att den varit okej. Att han trivdes ute lekande men det är mest för att förtränga vad som händer runt om honom. Han försöker förtränga den genom att fly men genom att ta hans föräldrars namn visar det på att han på något sätt vill minnas, att han ändå hade en relation till de även fast den var komplicerad. Relationen till hans mor är komplicerad, han försöker förtränga det faktum att de är fattiga och tvingas till den livsstil de har då han skäms över henne. Samtidigt så döper han sig efter henne vilket man inte gör om man vill glömma någon helt.

Varmt välkomna till cirkeln, hoppas att ni hunnit få tag i boken och börjat läsa! Idag är det måndag och här kommer den första rundan diskussionsfrågor. Vi inleder med citatet precis i början av boken:

“I går var allting vackrare:
            musiken i träden
            vinden i mitt hår
            och i dina framsträckta händer –
            solen”

Hur läser du det citatet? Vad betyder det för dig, i din läsning av boken som följer?

I början av boken, när huvudpersonen fortfarande är barn, heter han Tobias Horvath. Vad tänker du om Tobias barndom? Varför tar han sig namnet Sandor Lester? Hur är relationen mellan mor och son?

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.