Klistrar in mitt svar här också:
Jag fick intrycket av att boken är skriven som ett återgivande och upprabblande av händelser, typ som en dagbok. Som att det är självupplevt, (den ska ju vara till stora delat självbiografisk också). Jag undrar om Johan Ehn har utgått från egna dagböcker när han skrev boken och att det påverkat språket? Ibland är det ju lite hopp i händelserna också, som att han inte minns vissa detaljer eftersom han inte har allt nedskrivet tänker jag. Till exempel när han får sitt första jobb i Nya Zeeland och de ska ta en öl efter jobbet ihop, så har man inte fått mycket beskrivet hur relationerna med kollegorna utvecklats.
En sak som gjort stort intryck på mig är att Jim känns så ensam! Ibland var det så hjärtskärande att läsa så jag ville bara gå in i boken och krama honom. Det beror dels såklart på vad han utsätts för i sitt liv av personer i hans närhet. Men också på hur jag tycker språket är, det gör att han känns ensam även om han är med en vän.
Älskade för övrigt meningen på sida 99 i min e-bok: “Här skall bögas”, när han blivit utkastad från sina släktingar.