Andra veckans frågor

• Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år sedan av .
Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      Alma Kilander
      Deltagare

Ja, Jims faster funderar man över som du säger Sofia. Det känns inte som att hon är i sitt rätta element i det äktenskapet. Man anar en empatisk personlighet där under men som inte får blomma ut. Även om hon måste göra som sin man vill, kan jag inte förlåta henne för att hon inte hanterade situationen bättre i bilen när hon körde Jim till vandrarhemmet. Hon säger att hon måste “respektera sin mans åsikter” (s. 89 i min e-bok) men om det nu var sista gången hon skulle träffa honom, varför var hon inte mer vänlig, varför sa hon inte mer?!

Jag tycker verkligen att ångesten är högst rimlig i boken, otroligt att den inte är värre skulle jag säga. Jim är otroligt stark! Som flera skrivit ovan, hoppas allt är bra nu Fredrik! Det är en viktig bok det här tycker jag.

DanielH
        Deltagare

Jag känner inte igen mig i Jim men klart man förstår att han mår dåligt! Mobbningen han är utsätts för är sjuk.
          Hoppas du som skrev innan, mår bra nu.

Island
          Deltagare

Eftersom boken är skriven i dagboksform så är det självklart Jim man kommer närmast. Instämmer med dig ovanför, inge konstigt att ångest tar ett så stort utrymme med tanke på vad som händer i boken. Vad tycker ni andra?

Fredrik
            Deltagare

Läste någon annanstans att personen tyckte att det var trist att Jims ångest tar så stort utrymme i boken. Jag känner själv många personer som varit med om liknande upplevelser. Delar känner även jag igen mig i. Och det är förknippat med mycket ångest! Så för mig är Jims ältande realistiskt och jag känner verkligen med honom!

Sofia Olausson
                Moderator

Tack för att du delade med dig så fint av dina egna upplevelser Fredrik. Hoppas precis som Daniel att du mår bra nu. Jim är som flera av oss nämnt tidigare den person som man kan kommer närmast. Själv tycker jag att det är de avsnitt som är förlagda till Sverige som är bäst.

Sofia Olausson
                Moderator

Nej, det är som du skriver Alma, framförallt Jim som man som läsare kommer nära. Sen tycker jag att Jims faster är intressant. Det är lite oklart tycker jag, vem är hon? Hennes personlighet beskrivs i början som positiv. Är hon en snäll människa som i den miljö hon lever i blir fördomsfull och elak? Skulle hon i en annan miljö kunnat vara en annan person?

Alma Kilander
                  Deltagare

Jag upplever det ju som att man inte får gå någon annan karaktär på djupet på samma sätt som huvudpersonen Jim. Men ändå framgår det ju hur de är genom hur de behandlar honom. Farbrodern är ju riktigt elak. Egocentrisk, homofob och misogyn, bästa kombinationen… Dessutom får han sina barn att klippa av banden till Jim, säkert dels på grund av rädsla för hans lynnighet och oförutsägbarhet, men också kanske för att de påverkats av hans åsikter. (Man märkte att kritisera sin familj var något som kusinerna inte fann sig i).

Den här veckan diskuterar vi personbeskrivningen. Vad tycker ni om de olika karaktärerna?
                    Hur ser de ut? Hur är hens omgivning? Och framförallt hur upplever ni hens inre, vem är hen?

Visar 6 svarstrådar
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.