Himlabrand

Visar 4 svarstrådar
  • Författare

Nu kommer de sista frågorna i bokcirkeln! Vad tycker ni om slutet?
      Vad fastnade du för mest? Stämningen, språket, humorn, intrigerna?

Chokladvirvel
        Deltagare

Jag gillade slutet! Att Ánte fick vara lycklig, att hans föräldrar förstod honom och att han kände sig mer säker som person.
          Det var kul att boken hade homosexualitet och samer som ämne, det gjorde den speciell.
          Jag gillar böcker som utspelar sig i norra Sverige, bara det gör stämningen lite mysigare i mitt tycke.
          Ántes samspel med sin mormor gillade jag väldigt mycket, hela berättelsen kändes väldigt verklighetstrogen.

Hur tror du att du hade reagerat om du var i samma situation som Ánte?

Chokladvirvel
          Deltagare

Kärlek är svårt och extra svårt om man blir kär i sin bäste vän, för man vill ju inte förstöra något alls.
            Det är svårt att våga berätta för sina föräldrar också, om de är inte förstår ens känslor och tror att man inte är en riktig “man” om man inte skaffar sig en tjej.
            Men jag hoppas att jag iaf hade fått stöd av familjen om jag hade varit i samma situation och hoppats vara lika modig som Ánte.

Hur är handlingen? Känns det svårt att hänga med i berättelsen?

Chokladvirvel
            Deltagare

Man börjar få kläm på Ántes relationer med familjen och vännerna. Handlingen flyter bra på i och med språket är målande.
              Jag förstår varför han inte vågar komma ut för sina föräldrar, de tjatar om han borde ha någon flickvän och att han inte borde umgås så mycket med Erik.
              Erik verkar både vara kär och inte kär i Ánte, vilket måste vara frustrerande.

Då är det dags för första frågorna! Vad tycker ni om Ánte, Erik och de andra karaktärerna och deras relationer?

Chokladvirvel
              Deltagare

Det är väldigt mycket känslor som trängs i Ánte, och hans relation med sina föräldrar känns lite ledsam. Att han inte kan prata med dem om sina känslor för Erik.
                Och Erik verkar vara väldigt velig i sin vänskap med Ánte.
                Spännande läsning!

Varmt välkomna till denna onlinebokcirkel där vi börjar med att läsa ”Himlabrand” tillsammans. Lite senare i veckan kommer första diskussionsfrågan. Hoppas ni kommer gilla boken!

Visar 4 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.