Tankar och funderingar 7 december

Visar 2 svarstrådar
  • Författare

Vad kul att läsa dina reflektioner och tankar! Jag har inte ens tänkt på att de lagt in engelska ord och fraser men det ska jag vara uppmärksam på.
      Håller med om att man inte får jättemycket känsla för personerna men ändå lär man känna dem. Tycker också att beskrivningarna är ganska allmänna och inte så tidstypiska, det skulle nästan kunna vara vilken tid som helst eller inte riktigt men lite så. Jag saknar faktiskt lite spänning, trodde nog att det skulle vara mer spännande men nu har jag kommit en bit i boken och det verkar som att det håller på att byggas upp något.
      /Rosis

Viktoria
      Deltagare

Hej!

Jag är ungefär en tredjedel in i boken och tycker att den är bra hittills. Det är den sortens bok jag hade valt att läsa själv då jag gillar spänning och mysterium.
        Språket tycker jag är lättläst, men passar in i sammanhanget gällande de åldrar karaktärerna vi följer är. Det jag inte gillar dock är att författaren lägger in ord och fraser på engelska. Det må vara så gymnasieelever idag talar, men det stör flytet av handlingen och används istället för ord som redan finns på svenska.

Huvudkaraktärerna är Julia och Emil, än så länge. Händelser runt Rosa och Lisa har börjat utspela sig, så det är troligt att de också kommer att utvecklas till huvudkaraktärer.
        Eftersom boken är skriven i tredje person är det svårt att veta exakt vad karaktärerna tänker och känner. Jag blir inte helt insatt i karaktärerna då den allvetande berättaren endast ger ett översiktligt uppfattande om och av karaktärerna.

Överlag tycker jag att boken hittills är bra och läsvärd.

Välkomna till bokcirkeln där vi läser Bergtagen av Camilla Sten. Nya frågor kommer varje måndag och vi håller på en månad tom 4 januari.
        Har ni kommit in i boken? Vad tycker ni om språket, känns det lättläst? Spännande?
        Hur uppfattar ni huvudpersonerna? Vem/vilka ser ni som huvudpersonerna?

Visar 2 svarstrådar
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.