Selamlik av Khaled Alesmael

Visar 2 svarstrådar
  • Författare

Välkommen att cirkla om Selamlik. Vi lägger ut nya frågor ett par gånger i veckan. Här kommer de första: Vad är ditt första intryck av romanen och vad tycker du om språket?

Hoppas det går bra med läsningen. Här kommer en fråga att fundera över under helgen: vad tycker du om tidshoppen är det lätt att få ett sammanhang ändå?

Purjolöken
          Deltagare

Jag tycker att tidshoppen gör boken än mer levande. De flesta kapitlen har ju ändå rätt tydliga rubriker som markerar, eller indikerar på vilken plats de ska utspela sig på. Och så tycker jag att tidshoppen också gör den mer intressant, eftersom författaren låter berättelsen växa fram, att man som läsare inte får alla bitar av Furats liv serverade utan måste plocka bitar genom hela boken för att få hela bilden. Vad tycker ni andra?

Purjolöken
          Deltagare

Jag tycker om att språket är så pass enkelt, det känns verkligen som att man är där med Furat. Beskrivningarna är både känslosamma och nästan journalistiska på samma gång. Kanske för att Khaled har den bakgrunden? Jag har bara kommit till halva boken.

Göransdotter
            Deltagare

Stark inledning

Ja, verkligen! Den sätter verkligen en stämning på boken! Jag tyckte också att inledningscitatet var starkt och tänkvärt, det om vansinnets gräns. Finns ju också ett kapitel som heter så, Vansinnets gräns, längre fram i boken, som följer upp.

Purjolöken
            Deltagare

Spännande bok! Verkar lovande!

Selamlik – Khaled Alesmael

Om Furats resa från det krigsdrabbade Syrien till asylboendet i småländska Åseda, Sverige. En roman om de förbjudna urbana homosexuella rummen och om den förbjudna kärleken.

Khaled Alesmael är journalist och prisbelönt för sitt arbete med radio och teve i Damaskus, Beirut, Amman, Kairo och Istanbul. Han har gjort reportage för bl.a. Konflikt i P1, tidningen Ottar och arbetat på Uppdrag granskning. Selamlik är hans skönlitterära debut.

Visar 2 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.