Vi diskuterar “Borta i tankar”

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Frida Ulvegren
      Deltagare

En annan grej jag kände när jag läste den var hur hjärtskärande drabbande det var att inse att Felipe och hans bror är så grymma mot varandra. Att de bränner varandra. Att brorsan pressar Felipe att svika sin nya tjej. Det gjorde så ont i mig att tänka på. Hur de i efterhand måste ha känt varandras smärta liksom. Jag har själv tre systrar och hon som är närmst mig i ålder, min storasyster, vi har slagits och bråkat och sårat varandra många ggr under uppväxten. Fastän vi älskar varandra mest i världen samtidigt. Det är ngt med syskonskapet som bara drabbar mig i hjärtat när jag läser.

Frida Ulvegren
        Deltagare

Hej! Kul att vi är igång med första novellen! Jag vill bara börja med en reflektion innan jag grottat ner mig i dina intressanta frågor Peter. En reflektion som kom till mig som bilder i huvudet när jag läste novellen. Det var att jag började minnas en film jag såg som ungdom som hette Vinterviken. Handlingen var faktiskt väldigt lik denna novell! Det fanns även med i filmen den där händelsen att killen från förorten har kompisar som vill att de ska göra inbrott hos rika tjejen. Har ngn av er sett den filmen också? Igårkväll lyssnade jag också på Latin kings-låten Borta i tankar och nostalgikänslan förstärktes. Alltså hela novellens stämning, den där filmen vinterviken, låten – allt tar mig till min egen tid som tonåring på 90/00talet i stockholm.

Peter Borgedahl
          Deltagare

Hej och välkomna att diskutera första novellen, “Borta i tankar”, i årets Stockholm läser-bok! För det första vore det kul att höra vad ni tycker om novellen, och vilka tankar som ni fick av att läsa den.
            Nedan följer att antal frågor som vi kan ha som utgångspunkt i en fortsatt diskussionen:

– Jag har funderat på om det hade gått att skildra den här killarna, deras jargong och deras sätt att umgås på, utan att skriva dialoger talspråkligt eller dialektalt. Vad tänker ni?

– Vad tänker ni om att huvudpersonen omväxlande betecknas som ”jag”, ”han”, ”Felipe” och ”Fällan”?

– Hur läser ni de delar med parallella meningar eller vad man ska kalla dem?

– Vad är den här snigeln i magen som huvudpersonen refererar till ett antal gånger?

– Vad tänker ni om Felipes två olika lojaliteter? Vad är det som avgör att det till slut blir som det blir?

– Borta i tankar är en Låt av Latin kings. Förutsatt att du har möjlighet att lyssna på låten och texten, kan du hitta något samspel mellan låten och novellen?

– Vad bidrar det icke kronologiska sättet att berätta för uppfattningen av berättelsen tycker ni?

– Varför tror ni Felipes vänner motarbetar och hånar hans flytt?

• Detta ämne redigerades för 6 månader, 3 veckor sedan av Peter Borgedahl.
        Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.