Diskussion om novellen ZAQWERTYUOP

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Peter Borgedahl
      Deltagare

Jag ser ner på mitt tangentbord när jag skriver detta och observerar hur uppenbart och medvetet nonsens ordet ZAQWERTYUOP och tänker att det måste betyda något. Att författaren vill betona att den verkligen inte är på riktigt? Att den hade kunnat heta vad som helst.

Jag funderar på jagets nästa maniska känsloutbrott och hur det ska tolkas. Till en början skildras den nästan som någon form av drog som kickar in. Men samtidigt är den ett ting som man kan se. Är det en gestaltad känsla? Sedan funderar jag kring andra orsaker till kraftiga känsloutbrott, och funderar på om det kan handla om ett trauma eller en förlust, och om brodern, som plötsligt byter ålder, kan ha något med det att göra.

Frida Ulvegren
        Deltagare

Vi har kommit till sista novellen i samlingen. ZAQWERTYUOP är en novell jag skulle kunna beskriva som mystisk absurd vacker och hjärtskärande sorglig. Men hur skulle du beskriva den?

Här under kommer ett gäng frågor som kanske kan sätta igång era funderingar kring denna novell. Man kan självklart välja att skriva helt fritt om novellen och strunta i mina frågor också, eller kanske ställa egna frågor till andra läsare om vad man själv började fundera kring när man läste den.

1) Vad menar Leiva Wenger när han skriver ZAQWERTYUOP tror du? Vad är det för något? Hur ser det ut?

2) I början av novellen är Max 3 år äldre än jag:er och i slutet av novellen är jag:et 3 år äldre än Max. Varför tror du att Leiva Wenger gör detta rollskifte mellan bröderna i texten?

3) Jag:et överväldigas av olika känslor i denna novell. Kan du förstå / känna igen tillståndet som han upplever?

4) Novellen är den sista i boken som avslutar novellsamlingen ocb allra sist säger mamman till pojken ”en dag blir det bättre ska du se, en dag kommer det mjuka att försvinna”. Vad tror du hon menar? Hur tycker du att slutet fungerar för att avsluta hela samlingen?

Visar 1 svarstråd
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.