Påverkan av uppväxtförhållanden

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Sweetjaffa
      Deltagare

Jag tänker också på hur det är för yeyide, tanken på barn och att behöva ha sex med sin svåger.
        Hur detta påverkar relationer och tilliten.

Det är ett sånt övergrepp tycker jag på något sätt. Att gå bakom ryggen, be sin bror förföra sin fru. De går båda väldigt långt i jakten på barn, så starkt påjagade av traditioner och påtryckningar från familjerna. Båda skäms ju för sina handlingar, båda vet att de sårar varandra men kanske de förstår orsaken pga vardera uppväxt.
          Så mycket stolthet och heder. Ändamålen helgar medlen?

Just det där med att ha sex med sin svåger och Yejides känslor kring det.
          Hur hon sviker Akin och sig själv.
          På vilket sätt tror du att det påverkar deras relation?

Jag fastnade vid några meningar på s. 131, när Yejide är gravid på riktigt med första barnet:
        “Ett nytt liv sparkade i mig och snart skulle jag ha någon som bara var min. Inte någon styvmor eller halvbror. Inte en far jag delade med två dussin andra barn eller en make jag delade med Funmi, utan ett barn, mitt barn.”

Jag tycker det är ganska talande. Hon fortsätter på nästa sida: “En make är inget man kan lägga beslag på; han kan ha många fruar; men ett barn kan bara ha en verklig mor. En.”

I och med tillkomsten av ett barn får Yejide dels bevisa att hon är duglig som kvinna, att hon lyckats skapa något trots styvmödrarnas eviga försök att trycka ner henne pga hennes mors förflutna. Dels blir hon behövd av någon som är helt beroende av henne som person. Hon verkar ju inte ha haft någon modersgestalt under uppväxten och pappans fruar verkar ha koncentrerat sig på sina biologiska barn, istället för att vara en sammanhållen familj. När sen Funmi kom in i bilden kanske hon känner att även Akin är på väg bort från hennes kontroll och då blir barnet en viktig del. Hon har också möjlighet att ge barnet en uppväxt som hon själv inte fick. Jag tänker att det också är därför hon är mot Funmi/en till fru, eftersom hon själv inte har många positiva upplevelser av det.

Akin står ju också under stor press. Dels vilja bryta tankesätt och traditioner men samtidigt vilja göra familjen nöjd och till lags. Från hans perspektiv får man ändå intrycket av att han slits mellan dessa vägar. Med tanke på att han går så långt att han ber brodern göra Yejide gravid förstår man hur starka och viktiga traditionerna är, att få barn och arvingar. Visa sig som riktig man.

Lolmak
          Deltagare

Jag tror att det är svårt att förstå hur svårt det är i en sådan kultur med väldigt uttalade förväntningar på egentligen både man och kvinna. Jag träffar í mitt jobb kvinnor, som menar att de hellre dör än att förlora en redan väldigt låg chans till fertilitet. Det kan vara svår att grepps men det verkar som att en kvinna i vissa kulturer kan anses vara utan värde, om hon inte kan alstra barn. Jag tolkar det som att den tanken finns i kulturen, men att det i Yejides fall dessutom förstärks pga hennes uppväxt.
            Att det finns krav och förväntningar på män också är ju uppenbart, den fria vilja är marginaliserad oavsett kön. Men att vara äldste son kommer ju med ytterligare tydlighet på krav och där tänker jag att man vuxit upp med den vetskapen.

Både Akin och Yejide kommer från stora familjer med flera fruar/styvmödrar. Yejide hade därtill inte sin biologiska mor hos sig utan är uppvuxen med endast styvmödrar och i utanförskap i sin egen familj; Akin är äldsta sonen med tillhörande krav och blir ständigt jämförd med sin yngre bror.

– har dessa familje- och uppväxtvillkor satt några spår i deras respektive tankesätt och handlingar? Syn på familj, relationer osv.

Visar 2 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.