Bokens teman

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Sweetjaffa
      Deltagare

Boken berör diverse vardagsteman. Den låter oss ta del av hur det kan vara att leva som kvinna i ett land där det gamla möter det nya. Det moderna och den traditionella. En hel del fokus på relationer och intriger. Den lyfter även upp temat barnlöshet.jag fortsätter läsningen…

Ja jag tänkte med på just själva vardagen. Jag tycker boken illustrerar en annans kultur och vardag på ett intressant och bra sätt. Vi får ju ta del av så många olika karaktärer egentligen, om än inte på djupet. Men via styvmödrar, svåger/bror, damerna på salongen och grannar så får läsaren inblick i en vardag hos en ganska bred grupp. Just relationer och rollerna som förväntas uppfyllas får vi mycket information om från salongen, från alla diskussioner mellan besökarna.

Det är spännande att du tar upp vardagen som ett tema. Vad som förväntas av en kvinna.
          Jag reagerade på att Yejide förväntas fråga gäster vad de vill ha att äta och bereda det.
          Till och med när Akins nya fru presenteras för henne och det borde finnas en förståelse att detta är en svår situation för henne.
          Men Yejide trotsar kutymen.

Lolmak
        Deltagare

För mig är det starkaste temat kvinnofrågan. Alla de ämnen som nämns finns förstås, men dessutom är genusfrågan otroligt närvarande i alla delar, tex: Barnlöshet är ett känsligt ämne oavsett var man befinner sig i världen, men i vissa kulturer är det så mycket mer stigmatiserande. I historien vill släkten att maken tar sig en ny fru och det är ju som verkligheten ser ut för många kvinnor i vissa kulturer.
          Jag tycker att det är otroligt bra beskrivning av kvinnans liv ur alla de aspekter som nämndes ovan och den känns väldigt trolig.

Första delen av Stanna hos mig hanterar många områden och kan sägas ha flera ämnen. Barnlöshet; äktenskap och relationer; politiskt uppror och samhällsoro; viljan att förändra och bryta upp med traditioner; svårigheterna att förhålla sig till sin bakgrund och det förflutna men också framtiden.

– Vad har du uppfattat är temat i boken? Det är mycket som behandlas och därför intressant att höra vad ni själva har fastnat för mer specifikt.
          – Dela gärna med dig vad du, såhär långt in i boken, har för tankar och känslor om våra karaktärer och vad de går igenom.

Visar 2 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.