Boken som helhet

Visar 2 svarstrådar
  • Författare

Nu när boken har landat lite (och det är dessutom andra gången jag läst den) så har jag funderat på varför jag tyckte om den. Jag berörs ganska starkt av just temat relationer, förhållande, krav och förväntningar. Vad man gör och uppoffrar i relationer till andra. Jag tycker den målar ut så väl hur vi påverkas av traditioner, familjer och deras tyckande. Hur svårt det är att sätta ner foten.
      Jag tycker den är välskriven i fråga om att få fram detta hos karaktärerna. Den skriver oss inte på näsan.
      Sen gillar jag att vi får följa de båda, från deras perspektiv. Det hade varit lätt att endast få empati för Yejide men boken visar väl hur mannens krav och roll kan vara destruktiva.

Boken är också ett bra exempel på böcker som behandlar andra kulturer än sin egen men ändå lätt att relatera till. Kanske en del drar sig att läsa den här typ av böcker för att man känner att det är långt från sin egen vardag. Men boken berör sådant de flesta av oss går genom.

Lolmak
      Deltagare

Boken gjorde stort intryck i mig- att för en kort tid få sätta sig in i ett annat liv. Jag förvånades över de mogna reflektioner en sån ung författare gjorde.

Låt oss diskutera boken som helhet – vad har den lämnat för spår och tankar?
        Som vi har noterat så har boken många teman och berör flera frågor. Vad har du själv tagit till dig och berörts mest av? Något som känts mer intressant att följa?

Visar 2 svarstrådar
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.