Vilken genre tycker du är bäst?

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      EmmyH
      Deltagare

Ja verkligen det finns en massa olika genrer.

Själv är jag svag för deckare, de som inte är så otäcka.
        Jag gillar böcker som Enola Holmes eller böckerna om Signe Holm. Som båda har två starka och smarta huvudpersoner som med hjälp av list och nästan ett sjätte sinne löser spännande fall. Enola Holmes utspelar sig under 1800-talets England medan böckerna om Signe Holm utspelar sig i nutid.

Jag gillar också den nya serien om Månvind och Hoff som utspelar sig i 1800-talets Stockholm. I denna får vi möta Mika som är föräldralös och som genom sin list och sitt sjätte sinne får hjälpa kommissarie Valdemar Hoff att lösa kluriga fall. Första boken heter Nattkorpen, andra boken heter Tjuvdrottningen och tredje boken som inte kommit ännu kommer heta Dödsängeln.

Anna R
        Deltagare

Det finns ju så mycket bra! Men jag får nog ändå säga dystopier. Böcker som visar en annan verklighet, ofta i framtiden och ofta en ganska dyster framtid är något som lockar mig. Låter hemskt men så är det! Tänk Hungerspelen av Collins, helt i min smak. Sen är jag väldigt svag för riktigt bra kompisböcker, alltså de här vanliga böckerna som innehåller lite kompisar, skola, familj, ibland lite kärlek osv. Favoriter där är Hjärtat är en knuten hand av Volden och Det magiska hjärtat av Kristina Ohlsson. Gemensamt för dem är att man gråter en del, så det kanske också är en genre jag gillar – gråtgenren…?

EmmyH
          Deltagare

Vilken bokgenre läser du helst och varför?

Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.