Vredens druvor av John Steinbeck

Visar 4 svarstrådar
  • Författare

Hej alla!
      Vill bara på att nämna några saker om Vredens druvor innan vi lämnar den. Det finns några teman i boken som är tydliga:

individ-samhälle
      egoism-vänlighet
      undergivenhet-vrede

Boken förbjöds bl.a. i Kalifornien, Kanada och på Irland. Orsaker till att den förbjöds är som nämnt tidigare språket, som ansågs grovt. Men främsta anledningen till att boken förbjöds var att den ansågs sprida ofördelaktig propaganda för mot staten. En annan anledning till förbud mot boken var att befolkningen i Kalifornien (där boken utspelar sig) porträtterades på ett inte så smickrande sätt.

Jag tycker att boken fortfarande är mycket läsvärd och dess teman är lika aktuella idag!

Hej!
      Nu byter vi snart till en ny bok, så jag är nyfiken på vad ni tyckte om Vredens duvor. Upptäckte ni några teman? Går det att förstå varför den blev förbjuden?

Oj, de har inte ens börjat sin resa ännu … jag hann inte igenom den som tänkt. Så fort en månad går …
        Men jag läste Vredens druvor första gången redan på gymnasiet och tyckte så oerhört mycket om den, tror jag gjorde någon redovisning om den eller skrev uppsats. Jag tycker fortfarande att det är ett mästerverk, det är något med Steinbecks sätt att skriva fram verkligheten med precis rätt detaljer och rätt ord så man ser det tydligt framför sig. Han beskriver karaktärerna och samhället med samma innerlighet och sättet att beskriva de kollektiva rörelserna gillar jag också.
        Varför den förbjöds har jag dålig koll på – var det kritiken mot fruktplantagerna? Eller det frigjorda språket? Samhällskritiken? Kapitalets seger över människorna med små resurser är sannerligen fortfarande ett aktuellt ämne.

Hej alla ni som gått med i bokcirkeln! Vi är nu 17 medlemmar, vilket känns väldans bra! Nu har vi ju påbörjat den fjärde boken i bokcirkeln, Vredens druvor, eller Grapes of wrath av John Steinbeck. Som Karin skrev tidigare i tråden är detta en riktig klassiker. Tänk på frågorna som vi introducerade i början av bokcirkeln medan ni läser:

Vad anser du om att boken förbjudits?
      Vad är det du gillar i/med boken?
      Vad är det du ogillar i/med boken?
      Vilka frågetecken har du?
      Vilka mönster kan du se?

Ytterligare några frågor att tänka på under läsningen är:

Hur skulle du beskriva handlingen kort?
      Vilka är huvudkaraktärerna?
      Vilka teman kan du utläsa?

Lite kuriosa är att John Steinbeck fick inspiration till bokens titel Grapes of wrath från en gammal kampsång som användes av Nordstaterna under det amerikanska inbördeskriket. Sången har fått svensk text också, ni känner nog igen ”Halta Lottas krog”?

Ja, det är ju verkligen en klassiker! Blir spännande att läsa den igen!

Vredens druvor (Grapes of wrath) publicerades för första gången 1939 och förbjöds samma år i bland annat Kalifornien (där boken utspelar sig) för sin påstått ”osmickrande porträttering av områdets befolkning”.
      Den har även bannlysts i andra delar av USA och i andra länder, till exempel Irland och Kanada. I Turkiet ställdes elva bokförläggare inför rätta för att ha ”spridit propaganda som är ofördelaktig för staten”. I övrigt var anledningarna grovt språk (”God damn”) och sexuella referenser.

En klassiker som många säkert har läst och som kan vara spännande att läsa om.

Visar 4 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.