Sju förbjudna böcker du borde läsa
Offentlig bokcirkel aktiv 2 år, 9 månader sedanBokcirkel med Biblioteken i Jönköpings kommun.
Flyga drake av Khaled Hosseini
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år sedan av .
- FörfattareInlägg
- 2021-01-22 kl. 19:30 #35312
Jag läste boken för några månader i samband med en uppgift i skolan så jag kommer inte riktigt ihåg allt från den. Men jag minns att jag blev förvånad över hur mycket en händelse kan leva vidare och påverka hela ens liv. För Amir är hans svek mot Hassan något som lever med honom i hela hans liv och jag tycker att det är intressant att se hur mycket en enskild händelse kan påverka självbilden och ens mående i resten av livet. Jag gillar detta med boken, det kändes lite som att det fanns två delar i boken. Den ena delen är det som hände i Afghanistan, vilket det var väldigt intressant men samtidigt otroligt hemskt att få veta mer om, men det finns även en till del som visar hur mycket det påverkade Amir. Det som hände i Afghanistan är jättehemskt och jag tycker att boken skildrar hur en sådan konflikt kan påverka den enskilda människan på ett bra sätt. Man får veta väldigt mycket mer om hur det var att faktiskt leva under en sådan tid och inte bara det som man har lär sig på historielektionerna.
Jag tycker att boken var väldigt bra, jag kommer ihåg att jag bara ville fortsätta läsa och läsa.
Det finns väldigt många olika konflikter i boken vilket gör att den blir väldigt intressant och man får en djupare förståelse för karaktärerna. Jag gillar även att det var många olika vändningar i boken men att det ändå fanns en tydlig röd tråd genom hela boken som var lätt att följa.
Dock önskar jag att slutet hade varit lyckligare, det hade varit skönt att få ett ordentligt lyckligt slut efter allt det hemska som hade hänt i handlingen. Slutet var väldigt symboliskt med tanke på att de flög drake tillsammans, precis som Amir och Hassan hade gjort men det kändes som att det blev lite för mycket död och besvikelse innan slutet kom.
Angående att många anser att boken har ett för grovt språk så tycker jag att det passar in. Det känns som att det hör till boken och det ger ett större djup i boken.- 2021-01-28 kl. 10:32 #35381
Ja, man får en djupare förståelse för karaktärerna och även för hur livet kan vara i Afghanistan, både bättre och sämre sidor skildras ju! Roligt att du gillade boken!
- 2021-01-08 kl. 15:31 #35096
Anledningen till att boken ständigt har ifrågasatts är bland annat för sitt grova språkbruk och sin religiösa ståndpunkt, Visst förekommer det ett grövre språk men det är inte i den utsträckningen att det stör mig i min läsning och jag kan inte förstå att det är en anledning till att förbjuda eller ifrågasätta boken. I och med att boken beskriver hur det är att växa upp i Afghanistan med den religion och kultur som fanns där under den tidsperioden känns det naturligt att det får en tydlig religiös ståndpunkt. Däremot anser jag inte att boken är skriven på ett sätt som gör att den skulle förespråka islam eller locka till terrorism. Det är intressant att få en inblick i hur det kan vara att växa upp i Afghanistan. Det kan inte varit enkelt särskilt om man var fattig, av fel folkgrupp eller kvinna och inte fick uttrycka sin åsikt eller synas och ta plats.
Även om jag tyckte det var intressant att få en inblick i hur det var förr i Afghanistan och hur det är efter att talibanerna tagit över så saknar jag en djupare beskrivning av karaktärernas känslor i olika situationer, t.ex. när Amir och hans far behöver fly men även när hans far går bort och när Amir och hans fru inte kan få egna barn.
- 2021-01-12 kl. 08:33 #35107
Jag håller med dig i mycket! Boken ger en fin inblick i hur det kan vara att växa upp och leva i Afghanistan. Jag reagerar inte heller på att språket skulle vara väldigt grovt eller att boken skulle uppmana till terrorism. Man undrar vilka passager i boken som åsyftades när den förbjöds!
- 2021-01-04 kl. 13:07 #35036
Hej! Nu är vi åtta medlemmar i vår digitala bokcirkel – kul!
Det är dags att börja diskutera den första boken vi läst. Ta en funderare över frågorna, och gör dina inlägg nedan!Vad anser du om att boken förbjudits?
Vad är det du gillar i/med boken?
Vad är det du ogillar i/med boken?
Vilka frågetecken har du?
Vilka mönster kan du se?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.