Sju förbjudna böcker du borde läsa
Offentlig bokcirkel aktiv 2 år, 9 månader sedanBokcirkel med Biblioteken i Jönköpings kommun.
Efter Alaska av John Green
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 11 månader sedan av .
- FörfattareInlägg
- 2021-02-13 kl. 18:33 #35748
Efter Alaska
Svårt att se vad syftet skulle vara att förbjuda boken. Den förhärligar väl inte nåt omoraliskt leverne just trot droger, sex etc, alkoholen är ju t ex en faktor vid Alaskas död. Det är möjligen lite ”onödigt” med drickandet, ibland saknas poäng (rökningen tycker jag är ok och ser nog mer som en markör, men att i tid och otid vara full blir lite mer än bara markör). Tycker den är lite töntig med sexbitarna och författaren har nog lite svårt att beskriva det ur en ung människas ögon ändå. Gillar att man ifrågasätter porren och att Alaska som tjej kan våga säga att hon gillar sex och står upp mot det dåliga i sex och beskriver det bra-iga, hur det borde vara.
Visst finns stereotyperna, a la skola i USA, med töntar, cool kille, söt tjej osv. Alaska är ett ganska bra försök att bryta mönstret men tycker inte det når riktigt ända fram, doft av hudlotion osv. Lika delar yta som inre, förtar en del. Men ett bra försök och jag gillar det. Till stereotypen hör väl också arga gubben (mycket bygger ju på att en arg ska finnas) som ju genom hela boken ändå framstår som vän. Möjligen kunde den karaktären utvecklats mer eller bättre?
Gillar hur boken får fram känslan, den nästan fysiska saknaden av Alaska. Tycker den beskrivs väldigt väl och alla frågor och tankar kring döden och livet, kanske beskrivet extra starkt så som det nog framstår för en ung människa. Starkt helt klart.
Tycker boken pockar på läsning, i början lite segt men särskilt del två fångar mig. Genom hela boken tycker jag att karaktärerna inte är så tydliga t ex Takumi och har även svårt att få en helhet av Miles som jag tycker spretar (tankarna köper jag men inte tönt/säga coola grejer osv, det går isär) medan porträtten är tydliga av Alaska och Översten. Det funkar ändå men hade lyft än mer om jag bättre sett särskilt vem Miles var.
Blir nog inte fler böcker av denne författare men en klart läsvärd bok, borde passa unga vuxna perfekt.
- 2021-03-01 kl. 14:40 #36061
Jag tycker också att det som tas upp i boken att tjejer inte ska ses som ett sexobjekt , Alaska stå upp mot det dåliga sexet och beskriva hur bra och fint det bör vara. Det här är ett viktigt ämne även idag då det tyvärr fortfarande förekommer att tjejer ses mer som sexobjekt där de beskrivs mer utifrån utseende och inte som den person de är.
Även om jag tyckte att andra delen var lite segare och att det hände för lite gillar jag precis som du att den tar den upp ett annat viktigt ämne som behöver lyftas mer, ungdomars sorg och funderingar kring livet och döden men även skuldkänslor kring någons död. Varför någon dör, det borde inte hända unga och vad kunde jag gjort annorlunda. I boken får man även se hur olika individerna hanterar sorgen efter Alaska och hur svårt det kan vara att förstå den andres sätt att hantera sorgen - 2021-02-22 kl. 14:21 #35904
Nu är boken utläst och vi har väl bytt bok egentligen men känns lite tomt att inte avsluta. Jag tycker nog att John Green på det hela taget är läsvärd. Vad som fångade mig särskilt var hur mycket filosofi och litteratur gestalterna diskuterar och dessutom vilka avancerade skoluppgifter de har. Det förbjudna är ju intressant, det beror ju helt med vilka glasögon man tar till sig boken. Med våra glasögon är det förstås otänkbart att ens komma på tanken att förbjuda – tror jag. Vet inte om något sådant förekommit på något svenskt bibliotek. Men moralpanik finns ju även i vårt samhälle, bara olika saker som triggar.
Boken innehåller ju tvära kast mellan komik och största tragik. Dessutom – allt som händer ses hela tiden med ungdomarnas ögon, finns ingen vuxen berättare som kommer in utifrån och kommenterar, ställer till rätta etc. Åtminstone är det så jag minns berättelsen nu. Ganska välgörande.- 2021-03-01 kl. 13:48 #36058
Jag håller med om att det är intressant att litteraturen och filosofin får en stor plats i boken. Men tyvärr sammankopplas den, som jag ser det, med de individer som inte tillhör de populära utan nördar som befinner sig utanför den inre populära kretsen. Det liknar upplägget i många highschool filmer tyvärr. Hade varit intressant om även den andra grupperingen fått komma mer till tals och att även de hade haft ett tydligt litteraturintresse. Det är i USA som boken har förbjudits på många skolor och frågan är om de är mer konservativa där eller om sådana här diskussioner får större plats i amerikansk media.
- 2021-02-04 kl. 11:52 #35546
Jag håller på att läsa Efter Alaska, har läst ca 2/3 av den. Jag kan kanske förstå att den har förbjudits, jag gissar i mera konservativa sammanhang, den är ju ganska explicit vad gäller rökning, droger och sex och – hittills så långt jag läst – inte på något negativt sätt utan mera som normalt förekommande inslag i en tonårings liv, på gott och ont.
Jag tycker att det är intressant detta att läsa ungdomsromaner som vuxen, jag gör det inte så ofta men de gånger jag gjort det har det varit med stor behållning. Även om denna bok bitvis känns lite som att titta på en teen-movie så är det också väldigt fina personskildringar och deras känslor av ensamhet gemenskap sorg skuld osv är ju allmänmänskliga. Personportätten känns komplexa och intressanta och även om de faller lite åt stereotyperna, tönten, den tuffa men egensinniga tjejen, elaka gänget osv så bryter berättelsen samtidigt upp stereotyperna på ett sätt som känns befriande.
Så jag återkommer när jag läst ut boken och hoppas flera vill delta i boksamtalet. - 2021-01-28 kl. 10:38 #35382
Frågorna som ni kan ta med till Efter Alaska är:
Vad anser du om att boken förbjudits?
Vad är det du gillar i/med boken?
Vad är det du ogillar i/med boken?
Vilka frågetecken har du?
Vilka mönster kan du se?- 2021-02-01 kl. 13:27 #35445
Efter Alaska
Det har sagts en hel del kritiskt om denna bok och att den borde ha förbjudit. Jag kan inte hålla med om att den borde ha förbjudits eller förstå varför den har plockats bort från en del skolor. Förvisso svärs det en hel del i boken vilket inte är ett trevligt språkbruk men tanken tror jag är att spegla en del av den ungdomskultur som finns. Dessutom är det inte ovanligt att ett sådant språkbruk används i ungdomsböcker. I boken förekommer även en del detaljerade sexuella beskrivningar och det är något som den också kritiserats för. Jag tycker inte att det är okej med porrindustri men syftet med beskrivningen av att de letar efter porrfilmer är inte att de tar ställning för utan bara en beskrivning av vad en del ungdomar sysslar med. Boken riktar sig till unga vuxna och därför anser jag att det är fånigt att reagera på det som skrivs i boken om sex. Det hade varit annorlunda om den riktat sig till yngre barn.
Det första jag tänkte när jag började läsa boken att den var en typisk highschool bok med de som är populära och de som ses som töntar. Men efter att läst en bit in upptäckte jag att det finns ett större djup och alvar i boken än jag hade förväntat mig. Det var inte den bästa boken jag läst men inte den sämsta heller. Det som drog ner intrycket var att den bitvis var seg och saknade ett driv som gjorde att man inte kunde sluta läsa den. Även om det fanns ett visst alvar och djup i den tycker jag att författaren kunde hållit kvar lite vid vissa delar och inte bara fortsatt vidare till nästa händelse. När jag kom till andra delen av boken, Efter Alaska, fick berättelsen en vändning som jag inte förväntat mig. Jag trodde att Alaska och Miles skulle bli ett par men så blev det inte då Alaska dör. Även om ämnet här är viktigt, död eller självmord, tycker jag att boken är segare här än den var i början.
Mitt slutliga omdöme är att det är en bok som tar upp viktiga ämnen men att den är seg att läsa och jag blir inte lockad att läsa fler av John Greens böcker.
- 2021-01-07 kl. 11:30 #35081
Hej! Vi börjar med en ny bok 18/1, vi ska läsa Efter Alaska av John Green. Sedan byter vi efter en månad igen!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.