Harry Potter och den flammande bägaren av J.K. Rowlings

Visar 1 svarstråd
  • Författare

För några år sedan läste jag genom alla böckerna om Harry Potter för första gången och tyckte mycket om dem. Det finns ett driv, en spänning i böckerna som gör att man bara vill fortsätta att läsa och det är något som jag tycker är viktigt. J.K. Rowling skriver på ett levande och målande sätt så att det är lätt att skapa sig en bild om hur de olika miljöerna ser ut och hon är även duktig på att beskriva de olika karaktärerna. Jag gillar blandningen av den magiska världen och den riktiga värden men även hur hon lyfter fram olika samhällsproblem. Hon tar upp hur det kan vara att vara fosterbarn, Harry Potter bor inte hos sina egna föräldrar, men även det här med mobbning och att vara rädd för det som är annorlunda.
      När det kommer till att den blivit förbjuden och ifrågasatt kan jag delvis förstå att det är de som reagerar på den ondska och svärta som finns i boken. Däremot kan jag inte se några problem med att finns en del om död och avsaknad av respekt. Död är något naturligt och det är viktigt att prata om det så att det känns naturligt för barn och ungdomar och när det kommer till avsaknad av respekt upplever jag det inte som om det enbart beskrivs som något positivt. Här har vi som vuxna kanske ansvar att diskutera och prata med våra barn om detta.

Harry Potter och den flammande bägaren (Harry Potter and the Goblet of Fire) publicerades för första gången 2000 och är den fjärde delen i JK Rowlings världsberömda serie. Böckerna handlar om föräldralöse Harry Potter som vuxit upp hos sina släktingar familjen Dursley som inte behandlar honom väl. På sin elvaårsdag får han reda på att han är trollkarl, att hans föräldrar blev mördade av den onda Lord Voldemort, och att han har antagits till utbildning på internatskolan Hogwarts .
      Var och varför förbjöds boken?
      Den ifrågasattes i skolor i South Carolina, USA, på grund av sin ”berättelse om död, hat, avsaknad av respekt och ren ondska”. Den bannlystes också i en mängd andra stater – och i New Mexico brändes den till och med.

Visar 1 svarstråd
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.