Sju förbjudna böcker du borde läsa
Offentlig bokcirkel aktiv 2 år, 9 månader sedanBokcirkel med Biblioteken i Jönköpings kommun.
Dödssynden av Harper Lee
- Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 5 månader sedan av .
- FörfattareInlägg
- 2021-08-27 kl. 11:36 #42547
Hej alla bokcirkeldeltagare!
Vi förlänger lästiden för denna bok till och med den 30 september och vi väntar med spänd förväntan på vad ni tycker om den.
- 2021-08-24 kl. 09:52 #42426
När jag började läsa boken hade jag inga förväntningar på den, varken bra eller dåliga. Däremot var jag nyfiken på den då det är en klassiker som många har läst och man känner att man borde ha läst. Jag blev positivt överraskad även om början var något seg med mycket beskrivningar om Scout och hans brors vardag. Men när jag läste vidare kunde jag se varför författaren valde att inled boken på det viset då det känns som en grund för att förstå resten av boken.
I och med att boken är skriven ur Scouts enkla kanske lite naiva perspektiv gör att det blir ett enklare språk som jag tror gör att både vuxna och ungdomar får nöje av att läsa den. Det jag gillar med boken är att den lyfter upp en del av USA:s historia, så som Rasim, rasskillnad, klasskillnad men även synen på vad som manligt och kvinnligt. Några exempel är det så självklart i boken att lyssna och tro på den vite mannen när det gäller våldtäkten i boken och fastern förfäras över att Scout är en pojkflicka och inte uppfostras till en fin dam.
Till viss del kan jag förstå varför den förbjöds när den kom ut på 60-talet. Under den här perioden var ämnet våldtäkt fortfarande som man prata tyst om och där det oftast var offret som förlorade och inte förövaren. Dessutom kan det inte vara populärt att lyfta fram rasfrågan och rasskillnaderna då det var en mörk historia i USA som fortfarande levde kvar även om man inte ville kännas vid det.
- 2021-08-11 kl. 11:17 #41945
Nu när semestrar och sommaren är slut tar vi nya tag i bokcirkeln med att läsa Dödssynden av Harper Lee.
Ni har till den 11 september på er innan vi drar igång nästa bok.Dödssynden (To kill a mockingbird) publicerades för första gången 1960 och vann Pulitzerpriset året därpå. Boken handlar om Scout som under 30-talet växer upp i en småstad i amerikanska Södern. Det är en förhållandevis ganska lugn stad där man gör skillnad mellan olika människor och dess värde. Men en dag händer något som vänder upp och ner på småstadsidyllen.
Anledningarna till att boken förbjöds var att den innehöll svordomar, referenser till våldtäkt, rashat och rasskillnader.
Vad tycker du? Kan du hålla med? Är ämnet aktuellt även idag. Läs boken och skriv vad du tycker.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.