Sju förbjudna böcker du borde läsa
Offentlig bokcirkel aktiv 2 år, 9 månader sedanBokcirkel med Biblioteken i Jönköpings kommun.
Da Vinci-koden av Dan Brown
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 10 månader sedan av .
- FörfattareInlägg
- 2021-03-25 kl. 13:00 #36919
Det var länge sedan jag läste Da Vinci-koden och det blev inte tid att läsa om den. Och jag minns inte varför, det är inte den typ av thriller som jag brukar läsa. Nyfikenhet på vad det var frågan om kanske då den var så uppmärksammad. Har för mig att jag läste Änglar och demoner först men jag är inte säker. I varje fall minns jag en viss förvåning om att den inte bara var spännande men väldigt välskriven, ett drivet språk som inte var platt.
Jag gissar att det var avsnitten rörande den bibliska berättelsen / historiken som väckte anstöt – var det inte så att det fanns tänkta ättlingar till Jesus eller Maria Magdalena. Kan förstå att det förefaller upprörande för en rättrogen, svårt det där att skilja fiktion från verkliga ståndpunkter och fakta.- 2021-03-26 kl. 15:33 #36951
Ja, det stämmer: Jesus och Maria Magdalena skulle ha fått en dotter vars ättlingar lever i Frankrike. Tror också att det var nog detta som många reagerade på.
Jag kommer ihåg att jag inte läste klart boken när den kom, så jag prövade att läsa om den nu inför bokcirkeln men det gick inte denna gång heller. Jag vågar väl knappt säga detta som biblioteksanställd! men jag gillade filmen bättre:)- 2021-03-29 kl. 13:57 #37061
Jag tror faktiskt inte att jag har sett filmen – och mitt bestående intryck av boken är nog att den var mycket mer välskriven än jag hade förväntat mig och spännande så jag sträckläste. Men jag tror att jag läste den på engelska – i vissa fall är översättningar inte till fördel så det kan ha bidragit till att jag tyckte att den var väl berättad. Någon vidare analys av språk och stil och tematik mm kommer det inte från mig om denna bok.
- 2021-03-09 kl. 12:05 #36261
Hej, vad roligt med Da Vinci-koden. Läste den när den kom, vilket borde vara åtminstone femton år sedan, kanske 20?
Hur som helst så tyckte jag då mycket om den, kändes unik när det gällde upplägget och innehållet. Förstår varför den förbjöds av vissa grupper då den helt avviker från kanon/den ”rätta” tolkningen av kristendomen.
- 2021-03-26 kl. 14:38 #36950
Hej!
Ja, det är några år sedan nu, tror det var 2009 här i Sverige? Många ställde sig i kö på bibliotekens böcker för de ville se vad det var som alla pratade om. Och visst var det kontroversiellt med Dan Browns tolkning!
- 2021-03-01 kl. 14:35 #36060
Då kör vi med den nya boken!
Mars månad ut får ni som tidigare följande frågor som ni kan fundera lite på under tiden ni läser:Vad tycker du om att boken förbjöds?
Vad gillar du med den här boken?
Vad gillar du inte med boken?
Har du några frågetecken, vilka i så fall?
Vilka mönster ser du? - 2021-02-26 kl. 15:40 #36003
Hej alla här inne!
Lite försenat med den nya boken i cirkeln, men hoppas ni har överseende med det! Nu är det i alla fall dags för en ny bok! Denna gång är det Da Vinci-koden av Dan Brown. Det kanske är flera av er som redan läst den men har ni inte det, så ta tillfället i akt att få en skön lässtund med en spännande bok! Jag återkommer med frågor att fundera på, men de kommer att vara samma som tidigare.Efter önskemål delar vi ni upp böckerna så att varje bok får en tråd var. Då blir det lite lättare för alla att hitta här inne hoppas vi.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.