Presentationer av deltagarna

Visar 10 svarstrådar
  • Författare
      Ewa Forslund
      Deltagare

Jag heter Ewa Forslund och är född och uppväxt i Jörn, nu boende i Arvidsjaur. Har inte varit med i någon digital cirkel tidigare. Har nog läst alla Saras böcker, även om det börjar vara länge sedan nu. 1955 fick jag som 12-årig ”Hjortronlandet” i julklapp. Saras böcker diskuterades ju flitigt i bygden under min uppväxttid. Man var stolt förstås, men även kritik förekom. Min moster var barndomsvän med Sara och hälsade på henne ibland. Min favorit bland Saras böcker är nog ”Lifsens rot”.

1. Jag som skriver heter Linda och arbetar som bibliotekarie på Vindelns bibliotek. Jag tycker om ord, att både läsa och skriva. Uppskattar att vara i jord , skog och hav. Hantverkar gärna med allt möjligt av tyg och tråd.

2. Det är min första digitala bokcirkel. Känns jättekul!

3. Har läst Jernbanesviten tidigare, men återvänder gärna. Där finns så mycket att upptäcka! Även Tjärdalen och Hjortronlandet och så Regnspiran.

4. Just nu läser jag om Maria Gripes Skuggserie. Jätteroligt att återvända till min barndoms läsning!

Chris Aronsson
        Deltagare

Jobbat ett antal år nu i Vindeln som lärare/assistent och har varit med i flera digitala cirklar. Känns som ett bra komplement till den ”vanliga” bokcirkeln jag är med i.
          Det ska bli riktigt roligt att läsa Järnbanesviten! Även om det känns lite svettigt när jag tittar på den tjocka samlingsvolymen jag köpte igår!
          Har tidigare läst Hjortronlandet och Tjärdalen som jag ser fler har läst. Började för längesen på boken om gruvarbetarna.

1. Jag har till slut accepterat epitetet pensionär från att ha varit egen företagare.Jag har flyttat till Umeå för några månader sedan från Rengård,Norsjö.

2.Jag har inte deltagit i någon digital bokcirkel förut.

3. Min absoluta favoritförfattare är Sara Lidman och jag har läst de flesta av hennes böcker. Efter att min syn försämrats har jag alltmer börjat lyssna på ljudböcker, och upptäckte att Sara läst in flera av sina. Det ger att mervärde att få lyssna på hennes röst.

4. Lifsens rot

Erica
          Deltagare

! Arbetar inte med böcker men med människor. min far är släkt med Sara och uppvuxen i trakterna kring Missenträsk
            2. Första gången digital
            3. Hjortronlandet
            4 svårt att välja, gillar Rachel Cusk just nu och Bluets av Maggie Nelson

Linda LS
            Deltagare

Jag heter Linda och är specialpedagog på en grundskola i Umeå. Har läst litteraturvetenskap och läsning är verkligen min passion vid sidan av släktforskning.

Läste som ung, redan i tonåren, Järnebanesviten och några andra böcker av Sara och vill nu ha en liten ”putt” att läsa dem igen.

Hmm. Böcker jag rekommenderar. Så många. Är allätare. Katarina Wennstams böcker som väl alla handlar om mäns brott mot kvinnor är viktiga.

Marie
              Deltagare

1. Jag arbetar på universitetsbiblioteket i Umeå

2. Nej det här är första gången jag är med i en bokcirkel digitalt eller IRL

3. Läste ”Stilens munterhet. Sara Lidmans författardagböcker från Missenträsk” för ett antal år sedan och tyckte att Sara var fantastisk

4. Oj! Nej men senast lästa är ”Minnesteatern” av Karin Tidbäck och den var fascinerande

Tegsbiblioteket
                Moderator

1. Jag heter Åza och administrerar bokcirkeln tillsammans med Elenor från Vännäs bibliotek och Linda från Vindelns bibliotek. Jag är bibliotekarie på Tegsbiblioteket och gillar böcker (otippat!) och att kolla på längdskidåkning och skidskytte. :-)

2. Jag har både anordnat och deltagit i ganska många digitala bokcirklar och det är ett format som passar mig bra. Kravlöst, men ändå ett bra sätt att dela en läsupplevelse med andra.

3. Jag har läst Tjärdalen och Hjortronlandet tidigare. Nu ser jag fram emot att läsa hela Jernbanesviten, något som jag har tänkt göra i många år men inte kommit till skott. Det känns roligt att göra det tillsammans med er!

4. Å, det finns så många! Men missa inte Björnstad-serien av Fredrik Backman.

1. Jag som skrivet under namnet ”Vännäs bibliotek” heter Elenor Lindberg. Jag jobbar som bibliotekarie på Vännäs och Vännäsby bibliotek.
                  2. Har deltagit i två digitala bokcirklar förut.
                  3. Tjärdalen och Lifsens rot.
                  4. ”Den sista migrationen” av Charlotte McMonaghy

Carl Axel
                  Deltagare

1. Är pensionerad bibliotekarie och aktiv författare från Vindeln. Arbetar även aktivt med Vindelälvens litteraturfestival Littfors.

2. Ja, första gången i en digital bokcirkel.

3. Tjärdalen. Har länge velat läsa just Järnbanesviten.

4. ”Det finns tid” av Carina Bergström.

Tegsbiblioteket
                    Moderator

Det vore kul om alla deltagare presenterade sig lite kort eller långt så att vi lär känna varandra litegrann. Utgå från frågorna eller skriv vad du vill! Det går också bra att bara delta anonymt förstås.

1. Berätta gärna lite om dig själv.
                      2. Är det första gången du deltar i en digital bokcirkel eller har du varit med i någon förut?
                      3. Har du läst något av Sara Lidman tidigare?
                      4. Har du någon favoritbok du vill tipsa om?

Visar 10 svarstrådar
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.