Författare: Tegsbiblioteket
Presentationer av deltagarna
Det vore kul om alla deltagare presenterade sig lite kort eller långt så att vi lär känna varandra litegrann. Det går också bra att bara delta anonymt förstås.
1. Berätta gärna något kort om dig själv.
2. Är det första gången du deltar i en digital bokcirkel eller har du varit med förut?
3. Vad ser du för för- och nackdelar med att bokcirkla digitalt jämfört med klassiska bokcirklar där man möts “på riktigt”?
4. Har du någon favoritbok eller genre du vill tipsa om?
-
Detta ämne redigerades för 1 år, 4 månader sedan av
Tegsbiblioteket.
Presentationer av deltagarna
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 2 månader sedan av
Tegsbiblioteket.
-
FörfattareInlägg
-
-
2022-06-28 kl. 13:29 #52523
Hej!
1. Jag heter Kristina och är ny i den här bokcirkeln. Jag har under hela mitt liv läst massor men de senaste åren har jag tyvärr tappat bort det där med läsningen lite grann, vilket känns jättetrist. När jag så fick frågan om att gå med här kändes det som ett bra sätt för mig att försöka komma igång igen och än så länge har jag läst några kapitel av boken som var väldigt lätt att komma in i.2. Det är första gången jag är med i en bokcirkel över huvud taget, så det ska bli spännande.
3. Jag ser bara fördelar med att bokcirkeln är digital, då kan jag själv välja tid för när jag går in här och deltar i diskussionerna.
4. Jag läser aldrig en bok mer än en gång, men det finns en väldigt speciell bok som jag under flera års tid läste ungefär en gång per år. Den heter “Fjärilen i glaskupan” och är en självbiografi av Jean-Dominique Bauby som fick en massiv stroke och hamnade i ett locked in-syndrom. Boken har han skrivit genom ett kodsystem som han och hans assistent hade uppfunnit och han blinkade fram varenda bokstav som skulle skrivas ner. En alldeles enastående bok som även har filmatiserats med samma namn. Både bok och film kan varmt rekommenderas (boken först så klart…).
-
2022-07-11 kl. 17:49 #52850
Hej Kristina!
Välkommen till bokcirkeln, vad roligt att du är med och hoppas att bokcirkeln hjälper dig att komma igång att läsa igen. :-)
Jag tror att jag antingen läst Fjärilen i glaskupan, eller sett filmen …, minnet är bra men kort. Efter ditt tips känner jag mig sugen på att läsa om den, boken är ju väldigt omtalad. Kanske en bra bokcirkelbok?
/Åza, cirkelledare
-
-
2022-06-21 kl. 19:20 #52363
Jag heter Kristina Mitz. Och är en semesterläsare, men nu när jag är med i min första bokcirkel så har jag startat läsningen innan semestern 🙂 ett sätt att i tanken förlänga semestern. Har mest läst kriminalromaner o deckare.
-
2022-07-11 kl. 15:51 #52846
Hej Kina och välkommen till bokcirkeln! Du är nog inte ensam om att vara en semesterläsare, läsning är bästa sättet att fördriva tiden på semestern om du frågar mig. :-) Nu får du anledning att läsa en bok i en annan genre än du brukar. Mycket nöje!
/Åza, cirkelledare
-
-
2022-06-15 kl. 18:20 #52192
1. Hej! Jag heter Ina och är bibliotekarie på Umeå stadsbibliotek fram till 31 juli sedan blir det en flytt eller dagspendling till Örnsköldsvik för att påbörja en tjänst som bibliotekarie på biblioteket Boklådan (så fint namn ju!) 1 augusti. Jag läser helst ungdomsromaner och historiska romaner (så denna bok känns right up my ally). Jag tycker om att sy mina egna kläder, spela TV-spel och lägga pussel.
2. Det här är första gången jag deltar, förra året höll jag i en digital feelgoodcirkel när jag arbetade på Vännäs bibliotek, det ska bli superkul att få testa på att vara deltagare denna sommar!
3. Jag har aldrig deltagit i en fysisk bokcirkel så har inget att jämföra med. Det jag gillar med det digitala formatet är “kravlösheten” som blir, att det går att delta när det passar en själv. Samtidigt som dess styrka också är dess svaghet för mig personligen, då det blir svårare att “komma ihåg” när det inte finns en tydlig avsatt tid. Det ställer högre krav på självdisciplinen att vara kravlös, om det går att förstå vad jag menar! 😅
En annan fördel är ju att det geografiska avståndet inte blir ett hinder. Håller med dig Åza att det ibland (eller nästan alltid) är lättare att uttrycka sig i skrift än tal men nackdelen är att det inte riktigt uppstår lika organiska samtal i forumsformatet. En sista sak jag gillade med det digitala, åtminstone när jag höll i cirkel förra sommaren är att det blir “enkelt” för alla som vill komma till tals att få göra det, det är inte en eller några individer som driver samtalet som det ibland kan bli i fysiska möten. Summan av kardemumman, det är toppenbra sätt att cirkla på 😍4. Den bästa boken jag läst i år är utan tvekan Icebreaker av A. L Graziadei. Det handlar om hockey, collage, maskulinitetsnormer, psykisk ohälsa, kärlek och finna sig tillrätta i vem man är. Boken representerar dessutom på ett enkelt sätt flera olika delar av HBTQ+ communityn, vilket jag tycker är asnice.
En annan bra romanserie jag läst i år är Järvhöga-trilogin (del tre släppes för några dagar sen så inte läst den än) av Camilla Sten. Första delen heter Bergtagen och har svårt att beskriva den med egna ord så snor texten från bibliotekskatalogen: En elev försvinner från Järvhöga Läroverk, en gammal internatskola belägen i Jämtlands skogar. En kedja av skallgångar, polisutredningar och ryktesspridning drar i gång. Julia, som går på ortens gymnasium, deltar i sökandet först av ren tristess, men snart blir hon alltmer indragen. Det visar sig snart att det inte är första gången en ung pojke från skolan har försvunnit ut i skogen för att aldrig mer återvända. Järvhöga-trilogin är lagom obehaglig för en fegis som mig!
Annars överlag så säger jag bara: läs ungdomsromaner om ni vill läsa om stora känslor på ett intensivt sätt, det är SÅ jälva bra. Här finns en tipslista jag skrivet om “böcker som känns”, som jag kallar min bästa påhittade genre. Skriv gärna till mig om du vill ha mer tips.
Så peppad!
Måste bara försöka få tag på boken, eller läsa den digitalt.. vilket inte alls är någon favorit för mig… Men annars, så peppad!-
2022-06-15 kl. 18:37 #52194
Hej Ina! Svar direkt från mig som jobbar kväll. Vad kul att du är med i bokcirkeln och vad gött att du fick jobbet på Boklådan. Grattis! Ö-vik är min hemstad, där kommer du säkert att trivas.
Jag har några böcker över från bokcirkelkassen, så jag kan skicka en till dig om du vill? Mejla mig gärna så bestämmer vi något. :-)
/Åza, cirkelledare
-
2022-06-17 kl. 12:16 #52226
Har mejlat dig nu!
-
-
-
2022-06-07 kl. 10:18 #51927
Hej!
Jag jobbar som bibliotekarie och spenderar ganska mycket tid med att läsa. Favoriter som jag återkommer till är Jane Austen och Virginia Woolf, men i övrigt läser jag ganska brett. Det ska bli väldigt trevligt att vara med i en bokcirkel och tycker det passar perfekt med detta forum som inte kräver någon form av tidspassande. Ska bli kul att ta sig an texten och prata om den tillsammans med er – och vad härligt att författaren finns med!-
2022-06-07 kl. 15:45 #51949
Välkommen Sofia!
Roligt att du anmält dig! Och extra kul att du gillar Jane Austen, det är min favoritförfattare. :-) Ja, det ska bli spännande att få ställa frågor direkt till författaren.
/Åza, cirkelledare
-
-
2022-05-26 kl. 12:54 #51530
Jag heter Chris och är en sån där som läser mycket, man behöver ju t ex en sängbok, en pendlarbok,en frukostbok och alltid är det nån cirkelbok på gång. Har nu varit med i flera digitala cirklar vilket är perfekt som nu för sommaren och semestertider och som kompletterar min analoga bokcirkel bra. Det som är väldigt bra med bokcirklar är att man får läsa författare och böcker som man kanske inte skulle valt själv eller ens känt till. Räkna hjärtslag är ny för mej så den ska bli rolig att läsa. Ser fram emot läsning i hängmattan nere vid sjön med ett glas vin! Och kanske lite choklad till..
-
2022-05-31 kl. 16:01 #51717
Hej Chris!
Å vad roligt att du är med igen! Du är vår trognaste bokcirklare och en perfekt ambassadör för bokcirklar av alla de slag. Jag hoppas du får många fina lässtunder i hängmattan i sommar, med eller utan vin och choklad! Sprid gärna ordet om bokcirkeln till alla du känner!
/Åza, cirkelledare
-
-
2022-05-20 kl. 13:57 #51298
Jag heter Åza, jobbar som bibliotekarie på Tegsbiblioteket och leder denna bokcirkel. Läsning och litteratur är ett stort intresse hos mig så därför anser jag att bibliotekarie är världens bästa yrke! Jag tycker också väldigt mycket om (att titta på) längdskidåkning och skidskytte.2. Är det första gången du deltar i en digital bokcirkel eller har du varit med förut?
Jag har anordnat flera digitala bokcirklar, men förra sommaren var det första gången jag deltog endast som ”privatperson” i en bokcirkel som Vännäs bibliotek anordnade. Det var mycket trevligt!3. Vad ser du för för- och nackdelar med att bokcirkla digitalt jämfört med klassiska bokcirklar där man möts “på riktigt”?
Jag tycker mycket om att bokcirkla digitalt på grund av att det är så enkelt och kräver inte att man passar någon tid eller åker någonstans. Jag har också ibland lättare att uttrycka mig skriftligt än muntligt. Nackdelen är förstås att tekniken kan krångla och att det är svårt att fika ihop med de andra deltagarna!4. Har du någon favoritbok eller genre du vill tipsa om?
Jag älskar Jane Austens böcker, speciellt Stolthet och fördom som jag kan läsa om och om igen. Annars läser jag mycket blandat, gärna dystopier, historiska romaner eller fantasy. En och annan biografi och faktabok brukar också ligga på sängbordet i väntan på läsning …-
2022-06-18 kl. 11:18 #52245
Jag heter Kristina Mitz. Och är en semesterläsare, men nu när jag är med i min första bokcirkel så har jag startat läsningen innan semestern 🙂 ett sätt att i tanken förlänga den.
-
-
2022-05-19 kl. 12:17 #51258
Hej!
Jag heter Annette Olsson och arbetar som bibliotekarie på Mölnlycke bibliotek strax utanför Göteborg. Jag har aldrig varit med i en digital cirkel tidigare, så det här är lite för min egen del men också som ett litet studiebesök eftersom vi kommer att starta upp bokcirklar via bokcirklar.se som biblioteken i vår kommun kommer att hålla i.
För- och nackdelar har jag som helt ny ingen direkt åsikt om. Däremot så hoppas jag kunna bredda våra befintliga, fysiska bokcirklar på biblioteket genom att komplettera med att starta upp digitala cirklar parallellt md dessa.
Jag läser ganska blandat, men hamnar ofta i psykologiska spänningsromaner. Dysfunktionella familjer och otillgängliga platser är något jag dras till i litteraturen, och just nu tipsar jag gärna om Karin Slaughters serie o Will Trent!
-
2022-05-20 kl. 14:05 #51300
Välkommen Annette! Kul att du vill vara med, hoppas du får mersmak och sedan startar egna cirklar. :-) På Tegsbiblioteket har vi precis läst Räkna hjärtslag i vår fysiska bokcirkel och det är perfekt att kunna fortsätta diskussionen även digitalt för de som vill. Tack för boktipsen!
/Åza, cirkelledare
-
-
2022-05-18 kl. 14:37 #51230
Det vore kul om alla deltagare presenterade sig lite kort eller långt så att vi lär känna varandra litegrann. Det går också bra att bara delta anonymt förstås.
2. Är det första gången du deltar i en digital bokcirkel eller har du varit med förut?
3. Vad ser du för för- och nackdelar med att bokcirkla digitalt jämfört med klassiska bokcirklar där man möts “på riktigt”?
4. Har du någon favoritbok eller genre du vill tipsa om?-
Tegsbiblioteket.
-
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.