Räkna hjärtslag av Katarina Widholm 15 juni-31 augusti 2022
Offentlig bokcirkel aktiv 2 år, 5 månader sedanLäs, lapa sol och bokcirkla med Tegsbiblioteket i sommar!
📚
15 juni – 31 augusti läser vi och diskuterar Räkna hjärtslag av Katarina Widholm. Författaren kommer själv att delta genom att svara på frågor från bokcirkeldeltagarna, så passa på att ställa massor av frågor till Katarina Widholm!
📚
Bokcirkeln är öppen för alla och det går bra att gå med i cirkeln när som helst under bokcirkelperioden.
📚
Klicka på ”Bokdiskussioner” för att se alla inlägg, där finns också mer information om bokcirkelns upplägg.
📚
Kontaktperson: Åza Sjöstam, Tegsbiblioteket i Umeå.
E-post: aza.sjostam@umea.se
📚
Varmt välkommen!
Frågor till författaren Katarina Widholm
- Detta ämne har 14 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 5 månader sedan av
Åza Sjöstam.
- FörfattareInlägg
- 2022-08-19 kl. 12:31 #54206
Jag tyckte det var roligt att läsa om alla böcker som Betty lånade på biblioteket och av Martin. Vi hade en fysisk bokcirkel på biblioteket tidigare i vår där vi också läste Räkna hjärtslag och då lånade jag in några av böckerna som nämndes i Räkna hjärtslag så att deltagarna fick titta på dem och låna. Jag var också tvungen att googla på Gösta Ekman, då fick jag lära mig att det fanns Gösta Ekman den äldre och den yngre. Jag hade bara hört talas om den yngre! :-)
Heinrich Heine (1797-1856) är en av Tysklands mest berömda författare, känd för sin skarpa ironi. Den resulterade i att han fick många fiender under sitt liv; Preussen och Tyska förbundet beslöt 1833 respektive 1835 att förbjuda Heines verk. Heines skrifter var också förbjudna i Tyskland och verk av honom brändes under bokbålen runt om i Nazityskland 1933.
Många av Heines dikter har tonsatts, bland annat av Robert Schumann. Kärleksdikterna är skenbart romantiska, men har en ironisk underton. De politiska dikterna, som Tyskland: en vintersaga, anses svåröverträffade genom sin kombination av jordnära humor och briljant diktkonst. Heines dikter har översatts till svenska många gånger.Pär Lagerkvist Bödeln
Bödeln är en roman från 1933 respektive ett skådespel från 1934 av den svenske författaren Pär Lagerkvist. Romanen är en reaktion på nazismens framväxt och behandlar människans relation till det onda. Den väckte stor uppmärksamhet internationellt, då den utkom och trycktes i ett flertal upplagor, då ämnet var högaktuellt och inte många svenska författare skrev om den samtida dramatiska utvecklingen i Tyskland. Boken väckte även indignation från såväl nazityskt håll som från sympatiserande svenska grupper.Frans Gösta Viktor Ekman (den äldre), född 28 december 1890 i Stockholm, död 12 januari 1938 i Stockholm, var en svensk skådespelare, regissör, sångare och teaterdirektör. Han var far till Hasse Ekman och farfar till Gösta Ekman den yngre.
- 2022-08-02 kl. 11:09 #53500
Hej igen Katarina!
Jag vet att du skriver på fler böcker i historien om Betty. Kan du avslöja något om hur många böcker du planerar och vad de kommer att handla om? Vet du redan nu hur berättelsen kommer att sluta eller är det ett oskrivet blad …?- 2022-08-02 kl. 16:01 #53507
Hej!
Först vill jag säga att det är en sån stor glädje att läsa era fina reflektioner och tankar kring Betty. Det känns verkligen att ni läst boken och som om ni också vistats en stund i hennes värld. Tack!För så är det för mig. Jag rör mig i Bettys värld dagligen. Tänker, andas och känner med henne tills hennes historia är färdigberättad.
Och om några dagar kommer del två ut ”Värma händer” där berättelsen om Betty fortsätter.
Eller egentligen är det en enda lång historia som utspelar sig under en nästan tjugo år lång tid.Jag tror det kommer att bli en kvartett, fyra böcker, innan jag är klar och då bör vi ha hunnit fram till 1957. Sen blir det inte mer.
Jo,jag vet hur alltihop slutar – förstås!
Däremot är jag lite osäker på alla slingriga vägar som bär mot slutet. Jag kan faktiskt därför inte avslöja riktigt hur det går eftersom det inte är hundraprocentigt klart, jag vet helt enkelt inte.Just nu är jag mitt i skapandeprocessen av del tre som förhoppningsvis kommer ut nästa höst.
Jag tänker att jag inte ska avslöja för mycket om ”Värma händer” heller mer än att det är 1942 och att vi kommer att få reda på en del av det som hängde i luften i slutet av ”Räkna hjärtslag”. Och vi får träffa de flesta av de personer vi lärde känna i första boken. En del personer kommer att göra oss besvikna medan andra överraskar oss. Alla blir lite äldre, lite mognare.
Om någon vill och har en specifik fråga om bok två så kan jag såklart svara men jag vill ju inte spoila för mycket…
Tack snälla för frågor! Bomba mig gärna med fler. Jag vill verkligen ha!
Det går bra med korta okomplicerade frågor såväl som längre mer resonerande.- 2022-08-05 kl. 12:36 #53601
Vi är många som ser fram emot de kommande delarna i serien. Lycka till med skrivandet!
- 2022-07-06 kl. 13:55 #52723
Hej Katarina!
Kan du berätta lite mer om hur skrivprocessen såg ut när du skrev Räkna hjärtslag? Jobbade du med den i flera år eller gick det snabbare? Jag har förstått att du har gjort en grundlig research för att kunna beskriva 30-talets Sverige. Berätta gärna lite om hur du gick tillväga.Har du varit inblandad i valet av bokens omslagsbild? Jag tycker den passar bra till bokens innehåll. På dörren rakt fram syns en skugga och jag har sett en större bild än omslaget på ditt förlags hemsida (tror jag), på den bilden syns en person vars skugga är den som syns på dörren. Vem är den personen …? :-)
- 2022-07-13 kl. 11:01 #52914
Hej!
Det tar alltid tid att skriva en bok. I alla fall för mig som hela tiden skriver mig framåt i handlingen. Många författare tänker först ut ett helt synopsis över boken och skriver sedan synopsis för varje kapitel. Det är ett tidseffektivt sätt som snabbar på bokskrivarprocessen. Tyvärr kan jag inte skriva så. Utan jag flyttar liksom ut personerna i boken på en ”scen” och sedan låter jag det som ska hända, hända. Jag vet att det låter lite flummigt men ibland blir det inte alls som jag trodde. Som om personerna i boken har ett eget liv…
Räkna hjärtslag tog med skrivande, research och bearbetning ungefär två och ett halvt år att få fram i sånt skick att jag kunde sända manuset till förlag. Sedan tog det ytterligare ett halvår av bearbetning tillsammans med min redaktör innan det blev en tryckfärdig bok.
Jag är ju inte historiker – bara väldigt historiskt intresserad – därför var jag tvungen att läsa in mig på 30-tals kultur på mitt sätt. Kokböcker från tiden, veckotidningar,musik,intervjuer och filmer. Just filmer är en fantastisk källa till kunskap både när det gäller språk, ”socialt uppförande” och kläder/inredning. Jag har också intervjuat många som var unga under den här tiden. Hade bland annat en fantastiskt trevlig eftermiddag tillsammans med nyligen bortgångna Dagny Carlsson som då var 107 år.JA! Jag har varit i högsta grad inblandad i bokens omslagsbilder. Något jag tror är väldigt ovanligt. De flesta författare får bara reda på av förlaget hur omslaget ”ska se ut”. Jag berättade lite om hur jag tänkt mig omslaget och förlaget bad sedan formgivaren Miroslav Sokcic att leta upp en bild som stämde med mina önskningar ur ett bildarkiv. Därefter kolorerades bilden och min önskan om något som värmde upp den svala 30-talsfärgsättningen gjorde att en av kastrullerna blev röd. Detta följs upp i omslaget till ”Värma händer”. Jag är väldigt nöjd med omslagen! Originalbilden innehåller mycket riktigt två personer ( man anar på den tryckta bokens omslag den andra flickan). Skuggan har jag faktiskt inte tänkt riktigt på men den passar ju väldigt bra in i historien, eller hur? Kan nog representera flera olika personer…Vem tänker du att den skulle kunna komma ifrån?
- 2022-07-20 kl. 09:32 #53110
Hej Katarina!
Jag förstår (tror jag) det du skriver om skrivprocessen, att karaktärerna växer fram och handlingen med den. Men jag funderar ändå över om du valt och valt bort vissa teman som du ville ta upp kring den tiden. Du lyfter ju till exempel oplanerad graviditet, arbetsförhållanden, homosexualitet och så vidare. Är dessa frågor generellt viktiga att lyfta för dig oavsett berättelse, eller var det något särskilt som gjorde att de hamnade i just denna text? Var det något tema du valde bort, och i så fall varför?
Hälsningar Sofia
- 2022-07-20 kl. 11:41 #53129
Hej!
Tack för en intressant och bra fråga.Nej, jag hade inte från början tänkt att nu ska jag skriva en roman som problematiserar ”oplanerad graviditet, arbetsförhållanden, homosexualitet” utan det kom allteftersom historien berättade sig själv. Men självklart kommer många av mina egna värderingar ut i ljuset när jag brottas med mina bokpersoners värderingar. Det är omöjligt att inte drabbas, dra slutsatser och fundera när man skriver.
När jag började fördjupa mig i situationen för de som var anställda i hemmet under den här tiden dök det förstås upp en massa funderingar och frågor. Jag började se paralleller med vår egen tid med den sk pigdebatten, med hembiträden från andra länder som kom kommer hit och arbetar och andra mer eller mindre brännande moderna frågor. Jag intervjuade många och detta med att arbeta i någons privathem är extremt speciellt stod tidigt väldigt klart för mig. Speciellt om man själv bor i bostaden. Det väcktes en lust att beskriva vad jag såg.
Oplanerad graviditet var en realitet för så många kvinnor under så lång tid att det är nästan omöjligt att inte ta upp i en roman av det här slaget. Så många äktenskap som ingåtts av det skälet…
Jag kan reta mig ibland på romaner, filmer osv som beskriver den här tiden med nutidens glasögon. När rättrådiga huvudpersoner precis ”vet” vad som är nazism tex. 1937 var det ett fåtal svenskar som hade koll på vad Hitler stod för, vad nazism egentligen var för något. Det krävdes att man tillhörde ett sammanhang som var mer upplyst för att ha den insikten. Vissa journalister ( men betydligt färre än man kan tro), en del fackföreningsrörelser, vissa intellektuella osv hade den men inte gemene man.
Därför har det varit viktigt att inte göra Betty till en genomsmart hjältinna som hade stenkoll på politik med nutida mått. Hon uppfattats av många som naiv och lite småkorkad men det är något hon delade med större delen av Europas befolkning då ( annars hade inte Hitler varit så framgångsrik som han var).
En annan sak som var viktigt för mig var att göra ”ondskan” oförutsägbar. Alla nazister har inte runda glasögon och bryter på tyska. En del av dem är förfärande omtänksamma…
Jag vet inte om jag valde bort något tema…? Kan du se något som känns som det saknas?
Hoppas det var svar på frågan?- 2022-07-22 kl. 16:11 #53172
Hej!
Tack för ett engagerat och engagerande svar!Jag uppfattade att de händelser och situationer som Betty får möta i romanen var väl balanserade, det var därför jag undrade om det krävdes att något valdes bort. När man hittat en karaktär som fungerar för en kanske det kan vara intressant att utforska olika frågor med den. Men för att få bra balans får det ju inte bli för många. Jag tycker också det är fint genomtänkt kring hur medveten/omedveten karaktären kan vara i de förhållanden hon befinner sig i – och intressant att få veta att det varit något som krävt en del reflektion kring från din sida. Jag ser fram emot att följa Betty vidare!
Hälsningar Sofia
- 2022-07-18 kl. 18:26 #53070
Vad intressant att höra om din skrivprocess och ditt möte med bloggaren Dagny, vilken krutgumma!
Om jag skrivit en bok så hade jag också velat vara med och välja bokomslag, omslaget är ju väldigt viktigt för boken. Ett dåligt bokomslag kan definitivt bidra till att en bra bok får färre läsare/köpare. Angående skuggan så tänker jag att den tillhör kompisen Viola, men det kan också vara doktorinnan som står där och övervakar …
- 2022-06-21 kl. 11:10 #52358
Hej!
Jag heter Katarina Widholm och har skrivit hela mitt liv. För jämnan och nästan oavbrutet. Men det är först de sista femton åren jag vågat kalla mig författare.
Född i norra Hälsingland, bland höga berg, klara sjöar och skogar och det har definitivt påverkat mig.
Faktum är att jag får ångest av slättlandskap. Och av alltför mycket folk.
Djur och natur har jag alltid älskat. Precis som ord.
Ord är så viktiga, vackra och stora. Det finns något svindlande i ord som blir till text och allra roligast är att släppa texten lös till andra, dela med sig och se vad som händer.
En dag såg jag Betty framför mig där hon satt på tåget med flätorna under mössan. Och då visste jag att jag skulle skriva om henne. Hon vände sig om och så kom hennes berättelse till mig och Räkna hjärtslag blev en bok.
Jag finns här lite i utkanten av bokcirkeln och svarar hemskt gärna på funderingar om boken. Förutom mitt skrivande är jag också självklart bokläsare och vet hur olika en bok kan drabba en. Uppskattar därför all slags respons på min bok från dig. Du måste verkligen inte bara stryka medhårs!
Hör av dig med funderingar, frågor eller om det är något du vill diskutera!
/Katarina- 2022-07-11 kl. 16:14 #52848
Hej, och ursäkta sent svar!
Jag är på roadtrip i nordligaste Norrland (Karesuando bland annat).
Har lite svajigt internet och ber att få återkomma imorgon.
Hoppas det är ok?
Hörs!- 2022-07-11 kl. 17:53 #52852
Självklart, svara när du har tid! Roadtrip låter kul!
Tips! För att svaret ska hamna under frågan så klickar du på ”Svara-knappen” ovanför frågan.
/Åza, cirkelledare
- 2022-06-23 kl. 11:36 #52389
Hej Katarina!
Vad roligt att du är med i bokcirkeln ”lite i utkanten”. Intressant att höra om hur berättelsen om Betty kom till dig och blev en bok.Vi får hoppas att bokcirkeldeltagarna kommer med många frågor till dig under sommaren!
/Åza, cirkelledare
- 2022-05-25 kl. 09:00 #51476
Hurra! Under sommaren kommer författaren Katarina Widholm att svara på frågor om sin bok och sitt författarskap i den här tråden. Under läsningen dyker det säkert upp frågor och funderingar som vi kan diskutera här tillsammans med Katarina. :-)
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.