Fråga 7-9

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      Kristina Sääf
      Deltagare

7. Dessa oftast väldigt unga kvinnor (barn) var ju oerhört utsatta och utnyttjade skulle jag vilja säga. Det var hårt jobb, de skulle alltid finnas till hands och lönen var usel. De blev hunsade och ofta tafsade männen på dem och i många fall gick det säkert längre än så. Självklart kunde det väl finnas en del ställen där de hade det bättre, men i det stora hela tror jag att de flesta slet ont.

8. Nu var det ett tag sedan jag läste klart boken så jag har glömt namnet, men mannen som hon fick hjälpa med korrekturläsning kändes som en mänsklig och empatisk person.

9. Nej, jag tror inte att han var helt igenom ond. Han var väl en man av sin tid på något sätt. Människor var inte lika upplysta som nu och nazismen spreds utan att de flesta kanske egentligen visste vad det innebar. Med dagens ögon tycker jag självklart att han betedde sig vidrigt dels pga att han sympatiserade med nazisterna men också pga hur han betedde sig både mot sonen och Betty. Jag har föräldrar födda i slutet på 20-talet och början på 30-talet och har fått berättat för mig hur det var under krigstiden och hur sympatierna för Hitler och nazismen var utbredd här i Sverige. Jag tycker att det är svårt att helt avfärda en människa som ond på grund av att han på den tiden hade dessa sympatier. Detta just pga att de kanske inte hade så mycket kunskap och insikt om vad de egentligen sympatiserade med, de kanske bara drogs med i något som kändes mäktigt och stort. I nutid finns det ju dock absolut inte något att skylla på med tanke på att vi har facit och kan vår historia och vet vad nazismen har fört med sig och fortfarande för med sig. Jag blev dock väldigt besviken när jag började förstå att doktorn sympatiserade med nazismen då jag innan dess tyckte att han verkade som en sympatisk person. Jag tror att det var när han vid något tillfälle nämnde till henne att hon hade ett fint ariskt utseende som jag förstod var han stod.

Åza Sjöstam
        Deltagare

9) Doktorns nazistsympatier antyds redan i början av boken, Viola och ”alla andra” verkar veta det. Det blir helt uppenbart när Betty ser hunden Jäger i demonstrationståget.

Doktor Molander är vänlig mot alla personer som passar in i hans världsbild. Sonen Carl Axel är han otäck emot eftersom Carl Axel är homosexuell. När Betty blir gravid svänger hans sätt att se på henne och behandla henne. Ingen människa är väl helt igenom ond, men doktorn är väldigt falsk och gillar bara personer som passar in i hans världsbild.

Åza Sjöstam
          Deltagare

8) Jag gillar onkel Mauritz som verkligen ser Betty och förstår hennes situation. Han ger henne manuskript att korrekturläsa och förstår snabbt att hon är intelligent och snabbtänkt. Hon får en uppgift och känner sig behövd och duktig och det är viktigt för henne. Onkel Mauritz har genomskådat Bettys och Carl Axels ”skenäktenskap” och gör vad han kan för att hjälpa Betty.

Sofia Strand
            Deltagare

När det gäller hembiträdens situation och arbetsförhållanden, fråga 7, slås jag främst av att arbetet präglades av utsatthet, beroende, underläge och det att behöva vara ständigt närvarande. Men jag förstår det också som att det berodde mycket på den familj man arbetade i – det kunde säkert också innebära trygghet och möjligheter i vissa fall. Jag tror just underläget, att inte kunna säga ifrån trots att det händer Betty saker som gör intrång på hennes privata sfär, är det som berör mig mest.

Åza Sjöstam
                Deltagare

Precis, jag håller med! Vilken utsatt situation hembiträdena hade. Och tänk vilka långa arbetsdagar! De skulle vara uppe först och gå i säng sist, helt oreglerade arbetstider.

Tegsbiblioteket
                Deltagare

Hej bokcirklare!
                  Nu är jag tillbaka i arbete efter tre sköna semesterveckor. Vad roligt att fler har anmält sig till bokcirkeln, nu är vi ett fint litet gäng! Här kommer ytterligare några frågor att funderar kring, men som jag sagt tidigare så är frågorna bara ett stöd för diskussionen. Svara på alla eller några eller diskutera något helt annat som ni fastnat för under läsningen. Och glöm inte att passa på att ställa frågor till författaren Katarina Widholm!

7) Vid 1930-talets mitt var den s.k. ”hembiträdesfrågan” en brännhet politisk fråga i Sverige, där man diskuterade hembiträdenas situation i arbetslivet. Är det något särskilt du slås av när du läser om Betty och hennes vänner?

8) Är det någon karaktär som du särskilt fastnar för i Räkna hjärtslag? Vad är det i författarens sätt att skildra den karaktären, som gör att du tilltalas särskilt av henne eller honom?

9) När anar du doktorns politiska sympatier? Tycker du att doktorn, som aktiv nazist, är en helt igenom ond person?

/Åza, cirkelledare

Visar 4 svarstrådar
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.