Fråga 4-6

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Åza Sjöstam
      Deltagare

4) När Betty klipper håret händer något, hon blir plötsligt mer självsäker och ”vuxen”. I och med flytten till Stockholm är hon tvungen att växa upp och att lösa svåra situationer. Viola bidrar också till att Betty blir mer självsäker och uppmuntrar henne att våga mer.

5) Hon blir kär och litar på honom och jag håller med er som skrivit tidigare att Betty nog inte hade så många val i den situation hon hamnat i.

När Martin försvann verkade lösningen att gifta sig med Carl-Axel bra, åtminstone i teorin. Både Betty och Carl-Axel är ju offer för den tidens normer, då homosexualitet var olagligt och att bli gravid utanför äktenskapet var en skandal, så att gifta sig med varandra var ju ett sätt att undvika att bli utskämd. Jag blir bara så arg över att Carl-Axel inte kunde behandla henne väl! Varför måste han ta ut sin egen frustration över livet på henne?

Jag undrar också om Martin lämnat Betty med flit eller om han kommer att komma tillbaka i bok 2 …? Vad är hans förklaring till försvinnandet i så fall? Beror det på hans judiska härkomst?

6) Att läsa romaner om svunna tider är som att få en historielektion. Räkna hjärtslag är inget undantag utan här får läsaren lära sig en massa om klädmode, frisyrer, vilken musik som är populär och inte minst om mat och böcker, eftersom Betty lagar mycket mat och läser många böcker. Allt detta bidrar mycket till att göra berättelsen levande och autentisk.

Kristina Sääf
        Deltagare

4. Jag tror att det vänder när hennes relation till Viola fördjupas men även när hon får uppskattning från doktorn och ibland doktorinnan för sin matlagning. Förhållandet med Martin gör nog också sitt till.

5. Hon är ung och naiv och vill så gärna tro allt han säger och att han är den rätta. Med tanke på den ekonomiska situationen kändes det ju inte heller som att hon hade något riktigt val huruvida hon skulle avbryta graviditeten, vilket jag också tror gjorde sitt i hennes beslut. Att säga om hon agerar rätt eller fel är ju helt omöjligt att säga, hon agerade på det sätt hon där och då tyckte var rätt. Att hon valde att tacka ja till det arrangerade äktenskapet ligger väl lite i tiden, valet mellan det och att vara ensamstående mamma på den tiden var kanske inte så svårt.

6.Det gör lite ont i mig att tänka på hur kvinnorna hade det på den tiden och hur dessa unga flickor blev utnyttjade på alla möjliga sätt; billig arbetskraft med hemska arbetstider, behandlade som skräp och tafsade på av de äldre männen. En tydlig tidsmarkör tycker jag också är nazismen som ju var vanlig även i Sverige på den tiden.

Jenny P Westin
          Deltagare

När hon träffar Viola och i henne får en vän som uppmuntrar henne, växer hennes självförtroende. Betty växer ytterligare med hennes förhållande till Martin och upptäckten av graviditeten.

Jag förstår att hon inte kan släppa tankarna på Martin. Hon är förälskad och han är också pappa till hennes barn. Jag förstår också att hon gick med på det annorlunda äktenskapet med Karl-Axel; det var nog inte lätt att vara ogift mor på den tiden…

Hushållningen, maten och måltiderna är bra skildrade. Även stadsmiljöerna och bostäderna ger en verklighetstrogen bild av livet i Stockholm före kriget.
            Jag tycker om språket i boken och även språkbruket mellan personerna i boken, fa kan jag nästan höra springpojkarnas dialekt.

Tegsbiblioteket
            Deltagare

24 juni 2022:
              Här kommer några fler frågeförslag som ni kan begrunda under läsningen. Kom ihåg att ni kan svara på frågorna närsomhelst och i vilken ordning som helst, eller skriv om något annat som ni funderat på under läsningen.

4) I inledningen av boken är Betty naiv och osäker. När vänder det?

5) Vad tycker du om Bettys känslor för Martin? Agerar hon rätt?

6) Katarina Widholm har lagt ned mycket möda på att efterforska 1930-talets miljöer och detaljer. Vilka tidsmarkörer lägger du märke till i Räkna hjärtslag? Är det några av dessa detaljer som du tycker tillför extra mycket värde i läsningen?

Visar 3 svarstrådar
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.