Fråga 10-12

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Kristina Sääf
      Deltagare

10. Ja, jag tycker att det kändes trovärdigt när det gäller miljön, beskrivningen av klasskillnader/synen på kvinnor, nazismen.

11. Jag tycker att det var en mysig bok där jag hela tiden ville vidare och få veta vad som skulle hända. Det fanns ingenting som jag inte tyckte om men något i mig hade gärna sett ett annat öde för Betty. Hon kändes som en intelligent ung kvinna och det hade varit roligt om hon hade fått vara en ung kvinna med en massa möjligheter framför sig och spännande äventyr i storstan. Det blev lite sorgligt att hon i stället fick växa upp allt för snabbt i och med att hon blev gravid och gifte sig och måste ta ansvar.

13. Ingenting var konstigt, nu ser jag fram emot att läsa uppföljaren.

Åza Sjöstam
        Deltagare

10) I mångt och mycket, ja. Men jag undrar hur Betty kan vara så bra på att laga avancerad mat då hon är uppväxt i en fattig familj? Var kommer den kunskapen ifrån, hon är ju bara 17 år. Lite skillnad mot 17-åringar i dag som knappt kan koka makaroner …

Det är också lite osannolikt att Betty och Carl Axel har förälskat sig i samma brödrapar och dessutom lyckas träffas exakt samma helg i brödernas lägenhet i Uppsala, men det ger ju lite extra spänning till berättelsen förstås! 😊 Det är ju en roman och i romaner kan allt hända.

Detta var i och för sig kommentarer på handlingens trovärdighet, skildringen av Bettys tillvaro och hur livet kunde te sig på 1930-talet känns mycket bra beskrivet.

Tegsbiblioteket
          Deltagare

Redan augusti, tiden går fort! Nu slutspurtar vi med några avslutande frågeställningar att fundera kring. Passa också på att ställa frågor till Katarina Widholm innan 31 augusti. Bokcirkeln kommer att finnas kvar på bokcirklar.se även efter 31 augusti, så det går att fortsätta skriva och läsa inlägg även om bokcirkeln då formellt är avslutad.

10) Tycker du att skildringen av Bettys tillvaro känns trovärdig?

11) Vad gillade du speciellt med boken? Var det något du inte tyckte om?

12) Har du några frågetecken – var det något du inte förstod eller tyckte var konstigt?

Åza/ cirkelledare

• Detta ämne redigerades för 9 månader, 4 veckor sedan av Tegsbiblioteket.
        Visar 2 svarstrådar
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.