Fråga 1-3

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      Kristina Sääf
      Deltagare

2. Jag tänker mig att Betty såg fram emot det äventyr som väntade henne och känner igen mig mycket i det. Ändå var det säkert med en smula osäkerhet och kanske lite skräckblandad förtjusning som hon åkte iväg. På den tiden var ju avstånden så mycket längre än vad de är nu och möjligheterna att hålla kontakt med dem där hemma så mycket mer begränsade.

Som 16-åring började jag på internatskola (1979), den låg dock nära hemifrån vilket gjorde att jag kunde åka hem på helgerna. Jag var bara förväntansfull och glad över att få åka iväg och bo tillsammans med kompisar och den tiden kom att bli en av mina allra bästa upplevelser där jag också hittade nya vänner för livet. Efter det har jag flyttat och bytt stad många gånger i livet och även bott utomlands ett tag. Det har aldrig varit pga annat än nyfikenhet på livet, andra platser/jobb och att få träffa nya människor som jag flyttat, så jag har aldrig känt annat än glädje och förväntan inför mina flyttar.

3. Min mormor, som bodde i en by utanför Arvidsjaur, hade 11 syskon och hon och alla de andra var tvungna att lämna hemmet i tidig ålder för att jobba. Hon var 14 år när hon åkte till en annan by för att jobba som piga och där träffade hon sedan min morfar och blev kvar till sin död.

Jenny P Westin
      Deltagare

Hon räknar hjärtslagen för att veta hur länge äggen kokat.

Jag tror Betty var både orolig och rädd men också glad och upprymd över att få åka till huvudstaden och uppleva något nytt.
      I slutet av 70-talet flyttade jag till en annan ort för att studera. Jag minns att det kändes spännande men också oroligt bl a inför boendet på den nya orten.

Min son flyttade till Kalifornien när han var 24 år. Inte för att jobba som hembiträde utan för att studera och arbeta! men jag tror att jag kände samma oro och sorg som Bettys mamma

Åza Sjöstam
      Deltagare

1) Obs, spoiler! Som Kina redan skrivit så ska Betty koka ägg till doktor Molander första morgonen som hembiträde. Han vill ha äggen löskokta och hon saknar klocka. För att hålla reda på tiden räknar hon sina hjärtslag. Smart!

2) Jag tycker att det framgår redan på första sidan att Betty är redo att flytta, hon har drömt om Stockholm i hela sitt liv och äntligen ska äventyret bli av. Det första hon ska göra i Stockholm är att klippa av sig håret! Samtidigt vet hon ju inte vad som väntar och hon oroar sig säkert för hur mamman ska klara sig utan henne.
      Jag flyttade själv till en annan stad som nybliven 18-åring. Det var på 80-talet och naturligtvis en annan tid men likafullt ett spännande äventyr. Jag hade tagit körkort ett par veckor innan flytten, så jag körde packningen i min gamla gröna Volvo 142:a och började direkt jobba heltid på en praktikplats. Det blev en chock på många sätt, jag grät på kvällarna och var så trött! Varje helg i början åkte jag hem till hemstaden, men sakta men säkert vande jag mig och började trivas. Detta hände för 33 år sedan och jag bor fortfarande kvar i Björkarnas stad! 😊

3) Nej, inte vad jag vet men åh vad roligt det skulle vara att släktforska och få reda på hur tidigare generationer i släkten levde! Jag vet bara vad mina far- och morföräldrar arbetade med men inte generationen före.

Kristina Mitz
      Deltagare

1) Betty räknar hjärtslagen för att hålla koll på hur länge äggen kokat.

Tegsbiblioteket
      Deltagare

15 juni 2022:
      Här kommer de tre första diskussionsämnena som berör den första delen av boken. Använd frågorna som stöd eller skriv om något helt annat som du tänkt på under den första delen av boken. Var inte blyg, det finns inget rätt eller fel i en bokcirkel! :-)

1) Titeln ”Räkna hjärtslag” kommer från en scen i bokens början. Vad händer i den?

2) Vad tror du 17-åriga Betty känner när hon tar farväl av sin mor och sina syskon vid Hudiksvalls station – förväntan, rädsla, oro över modern? Minns du själv någon resa du gjorde i samma ålder och hur du kände inför den?

3) Har du någon i din släkt som lämnat sin hemtrakt för att ta tjänst som hembiträde, eller har du själv liknande erfarenheter? Berätta gärna!

Visar 4 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.