Fråga 1-3

Visar 7 svarstrådar
  • Författare
      Sommarboken2022
      Deltagare

!. Titeln – Betty ska koka ägg en viss tid, räknar sina hjärtslag för att hålla koll på tiden.

2. Jag tror att Betty kände sig vuxen, redo för något annat än att bo kvar i hemtrakterna. Och hon ville ha någon form av frihet.

3 Har inte själv arbetat som hembiträde, piga el liknande, men hört via släktingar födda på 1910-talet – arbetade inte som hembiträde utan i syateljé och på café. Det som var tydligast i berättelserna var hur lite de hade att säga till om, det var arbetsgivaren som bestämde. På en syateljé styrdes verksamheten/humöret på föreståndarinnan enligt hennes hormoncykel, “det var till att hålla sig på matt0 an vissa veckor”. Och café , “folk i Övik tittade när jag, 150cm lång, släpade en jättestor glassmaskin genom hela centrala Övik”. Sådant satt kvar drygt 40 år senare.

Boktips: Ester Blenda Nordström skrev 1914 En piga bland pigor det är en reportagebok där hon som journalist tar tjänst som piga, och berättar om en månads jobb som piga. långa arbetsdagar – inga rättigheter – hade pigorna tur så fick de anställning hos någon som gav ledigt någon timme ibland…

Tegsbiblioteket
          Deltagare

Tack för boktipset, den ska jag verkligen försöka läsa!
            Och tack för ett gott skratt, kul att läsa att verksamheten i syateljén styrdes av föreståndarinnans hormoncykel. Kanske var det inte lika kul för de anställda …
            /Åza, cirkelledare

Ina Björndotter
          Deltagare

Nu har jag äntligen börjat läsa! Hade lite annat som behövdes avslutas före 😅

1. Jag älskar när titeln blir sådär tydlig i den faktiska texten, var inte bredd på att det skulle komma så snabbt in i texten bara! Som fler har sagt så rör det sig om scenen när Betty ska koka ägg åt doktor Molander första gången och inte har någon äggklocka. Istället räknar hon sina hjärtslag för att ta tiden.

2. Jag tolkar hennes tankar och känslor som en nervös förtjusning, hon ser fram emot det som komma skall även om man förstår att hon också kommer sakna sitt gamla liv. Men hon är redo för Stockholm!

Jag har själv aldrig rest eller flyttat någon längre bit i den åldern, min stora flytt kommer nu om 2 veckor då flyttlasset går till Övik, nytt jobb, ny lägenhet och ny stad! Inför den känner jag mig positiv och peppad, men då kommer jag ju åka hem till Umeå på helgerna också.

3. Jag vet ingenting om min släkts historia inser jag nu. Så tyvärr kan jag inte svar alls på den frågan!

Boken känns mycket lovande, inser att jag är ovan att läsa “vuxen”romaner numer så det gick lite trögt i starten men nu är jag inne i den 😄 Gruvar mig lite för hur det ska gå för Betty men vet ju att det finns en fortsättning så det känns lite betryggande.

Tegsbiblioteket
              Deltagare

Hoppas det gått bra med både flytten och vuxenromansläsningen i sommar! Kanske boken kommer att göra dig nyfiken på att ta reda på mer om din släkts historia?
                /Åza, cirkelledare

Chris Aronsson
              Deltagare

Lite sen i starten här men nu har jag semester, kommit en bit in i boken och kan tycka till om den. En berättelse jag verkligen gillar att läsa, känns väldigt trovärdig och personerna är intressanta. Bokens titel är bra, hon räknar hjärtslagen för att ha koll på äggkokningen. Kanske finns nån annan betydelse av titeln också? Får väl se en bit in i handlingen. Men funderade också över hur hon räknade, måste man veta antal hjärtslag per minut eller listade hon ut hur många hjärtslag som behövs för doktorns perfekta ägg? Totalt ovidkommande för läsningen, jag vet.

Hon är så ung, har inte rest eller känner till så mycket. Men man fick lov att ta plats som ung på den tiden, klara sej själv. Betty upplever det som säkert de flesta av oss; det är spännande med något nytt, hon har längtat efter att få komma till Stockholm, samtidigt som man saknar det man lämnar, det trygga , hemvanda och särskilt människorna, familj och vänner.

Min släkt har mest bott på och kommit från landet. Har sett att flera har tagit plats som pigor och ibland hushållerskor. Mormorsmor blev änka och fick lov att ta plats som hushållerska och sen blev det giftermål på det. Det var nog inte så ovanligt tänker jag.

Måste berätta att jag gjorde ”reklam” för Räkna hjärtslag i min andra bokklubb och försökte med påtryckningar att de skulle gå med här i gruppen men det gick inget vidare. Men vi har valt boken som vår sommarläsning så det blir intressant, och nytt, att läsa en bok och diskutera den i två olika grupper! En har redan läst ut boken och tyckte den var bra!

Tegsbiblioteket
                  Deltagare

Bättre sent än aldrig! Hoppas läsningen har gått bra i sommar och vad roligt att du har tipsat om boken i din andra bokklubb.
                    Frågan om hjärtslagen får du gärna ställa till författaren! :-)
                    Åza, cirkelledare

Kristina Sääf
                  Deltagare

2. Jag tänker mig att Betty såg fram emot det äventyr som väntade henne och känner igen mig mycket i det. Ändå var det säkert med en smula osäkerhet och kanske lite skräckblandad förtjusning som hon åkte iväg. På den tiden var ju avstånden så mycket längre än vad de är nu och möjligheterna att hålla kontakt med dem där hemma så mycket mer begränsade.

Som 16-åring började jag på internatskola (1979), den låg dock nära hemifrån vilket gjorde att jag kunde åka hem på helgerna. Jag var bara förväntansfull och glad över att få åka iväg och bo tillsammans med kompisar och den tiden kom att bli en av mina allra bästa upplevelser där jag också hittade nya vänner för livet. Efter det har jag flyttat och bytt stad många gånger i livet och även bott utomlands ett tag. Det har aldrig varit pga annat än nyfikenhet på livet, andra platser/jobb och att få träffa nya människor som jag flyttat, så jag har aldrig känt annat än glädje och förväntan inför mina flyttar.

3. Min mormor, som bodde i en by utanför Arvidsjaur, hade 11 syskon och hon och alla de andra var tvungna att lämna hemmet i tidig ålder för att jobba. Hon var 14 år när hon åkte till en annan by för att jobba som piga och där träffade hon sedan min morfar och blev kvar till sin död.

Tegsbiblioteket
                      Deltagare

Vad intressant att höra att du gått på internatskola, det är ju en ganska ovanlig erfarenhet att ha med sig i livet. :-)
                        /Åza, cirkelledare

• Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Tegsbiblioteket.
                      Jenny P Westin
                      Deltagare

Hon räknar hjärtslagen för att veta hur länge äggen kokat.

Jag tror Betty var både orolig och rädd men också glad och upprymd över att få åka till huvudstaden och uppleva något nytt.
                        I slutet av 70-talet flyttade jag till en annan ort för att studera. Jag minns att det kändes spännande men också oroligt bl a inför boendet på den nya orten.

Min son flyttade till Kalifornien när han var 24 år. Inte för att jobba som hembiträde utan för att studera och arbeta! men jag tror att jag kände samma oro och sorg som Bettys mamma

Tegsbiblioteket
                          Deltagare

Ja, sorgen och oron över sina barn är nog lika stark för föräldrar nu som “förr i tiden”. Återvände din son till Sverige igen eller blev han kvar i USA?
                            /Åza, cirkelledare

• Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av Tegsbiblioteket.
                          Åza Sjöstam
                          Deltagare

1) Obs, spoiler! Som Kina redan skrivit så ska Betty koka ägg till doktor Molander första morgonen som hembiträde. Han vill ha äggen löskokta och hon saknar klocka. För att hålla reda på tiden räknar hon sina hjärtslag. Smart!

2) Jag tycker att det framgår redan på första sidan att Betty är redo att flytta, hon har drömt om Stockholm i hela sitt liv och äntligen ska äventyret bli av. Det första hon ska göra i Stockholm är att klippa av sig håret! Samtidigt vet hon ju inte vad som väntar och hon oroar sig säkert för hur mamman ska klara sig utan henne.
                            Jag flyttade själv till en annan stad som nybliven 18-åring. Det var på 80-talet och naturligtvis en annan tid men likafullt ett spännande äventyr. Jag hade tagit körkort ett par veckor innan flytten, så jag körde packningen i min gamla gröna Volvo 142:a och började direkt jobba heltid på en praktikplats. Det blev en chock på många sätt, jag grät på kvällarna och var så trött! Varje helg i början åkte jag hem till hemstaden, men sakta men säkert vande jag mig och började trivas. Detta hände för 33 år sedan och jag bor fortfarande kvar i Björkarnas stad! 😊

3) Nej, inte vad jag vet men åh vad roligt det skulle vara att släktforska och få reda på hur tidigare generationer i släkten levde! Jag vet bara vad mina far- och morföräldrar arbetade med men inte generationen före.

Kristina Mitz
                            Deltagare

1) Betty räknar hjärtslagen för att hålla koll på hur länge äggen kokat.

Tegsbiblioteket
                              Deltagare

15 juni 2022:
                                Här kommer de tre första diskussionsämnena som berör den första delen av boken. Använd frågorna som stöd eller skriv om något helt annat som du tänkt på under den första delen av boken. Var inte blyg, det finns inget rätt eller fel i en bokcirkel! :-)

1) Titeln ”Räkna hjärtslag” kommer från en scen i bokens början. Vad händer i den?

2) Vad tror du 17-åriga Betty känner när hon tar farväl av sin mor och sina syskon vid Hudiksvalls station – förväntan, rädsla, oro över modern? Minns du själv någon resa du gjorde i samma ålder och hur du kände inför den?

3) Har du någon i din släkt som lämnat sin hemtrakt för att ta tjänst som hembiträde, eller har du själv liknande erfarenheter? Berätta gärna!

Visar 7 svarstrådar
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.