Tema Utopi – Väggen av Marlen Haushofer

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Bodil
      Deltagare

Hej!
      Den här boken skildrar kvinnans inre utveckling. Det finns ju inget samhälle att utvecklas mot eller inom. Hon har bara sina djur och naturen, med sina årstider, växter och djur. Att boken saknar kapitelindelning gör mig frustrerad. Men det är nog egentligen medvetet, som en del av beskrivningen av kvinnans situation. Man känner verkligen hennes enformiga och ändlösa tillvaro.

Det positiva med boken är att få följa kvinnans personliga utveckling. Hon lär sig att bli “vän” med naturen och använda den klokt och hållbart för sin och sina djurs försörjning. Hon är ansvarskännande och empatisk med sina djur.

Det negativa, tycker jag, är att hon inte alls uttrycker någon saknad efter människor. Snarast lättnad över att slippa människor. Jag blir ledsen när hon skjuter mannen som i slutet av boken kommer. Jag förstår hennes chock och sorg över att Tjur är dödad av mannen och Lo ligger döende. Jag skulle precis som kvinnan ha rusat in efter geväret för att försvara mig. Men jag skulle bara hota honom, han hade ju en yxa, som fällt Tjur och Lo. Men jag skulle ha blivit nyfiken. Vem var han? Varför döda djuren? Var han chockad också och hungrig?

Ja. Vad ska jag säga? Jag tyckte boken var tråkig att läsa. Det finns ju andra före henne: Albert Camus Pesten, Steven King (jag tror att han också skrivit en Pesten). Och som jag tyckte mer om, för det fanns fler människor med i ett samhälle som näsan helt förstörts av krig/pest. Och handlat om att bygga upp i ruinerna. Väggen kan ju tolkas som inom kvinnan eller utanför. En mer psykologisk skildring.

Jag säter en stark trea.

MVH! Bodil

Tema Utopi – Väggen av Marlen Haushofer

Här diskuterar vi den andra boken på temat Utopi.

Förlagets beskrivning av boken:
      En kvinna följer med släktingar till alperna. När hon går och lägger sig första kvällen är hon ensam i huset och när hon vaknar dagen efter är hon fortfarande ensam. Hon går ut för att leta efter de andra och styr stegen mot värdshuset i närmaste by. Men på vägen dit går hon rakt in i en genomskinlig vägg. På andra sidan är alla varelser, både djur och människor, döda.
      Bokomslag till Väggen

Visar 1 svarstråd
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.