Tema Utopi – Sändebudet av Yoko Tawada

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Margareta
      Deltagare

Intressant med ett isolationistiskt Japan i en framtid. Om jag inte minns historien fel så har det hänt förr. Egendomligt med återgång till ett s.k. enklare liv utan maskiner men ändå verkar samhällsmaskineriet fungera på högre nivå. Titeln Sändebudet och att Mumei tydligen är vald till detta uppdrag är lite gåtfullt. Vad ska åstadkommas egentligen? Men han hinner dö innan. I alla fall uppfattar jag det så. I denna dystopiska bok är dock mycket värme mellan Yoshiro och Mumei.
        Jag upplever inte något underliggande hot. De har anpassat sig efter förutsättningarna.Boken är lågmält berättad och kanske lite långsam. Jag ger 3 i betyg.

Bosse
        Deltagare

Återigen en dystopisk roman med en verklighetsnära bakgrund, nämligen kärnkraftskatastrofen i Fukushima för cirka 10 år sedan och faktiskt också dagens pandemi. Japan har som bekant drabbats av flera apokalyptiska katastrofer, jag tänker på atombomberna över landet i Andra världskriget och som ovan nämnts, Fukushima. Skildringen av ett Japan efter en stor katastrof är förstås skruvad, men stämmer ändå till eftertanke. Det intressanta/ovanliga är att det är de gamla som överlever och styr och barnen som far illa. I vår egen verkliga katastrof i realtid är det däremot de unga som klarade sig bäst till en början, men på senare tid tycks de yngre alltmer dras med i katastrofen. Historien i Japan berättas dock med viss humor, vilket gör läsningen lite lättare. Den varma relationen mellan Yuoshiro och barnbarnsbarnet Mumei gillar jag att läsa om.
          Intressant att se är att myndigheterna även i vår pandemi/katastrof går ut med självsäkra uttalanden och rekommendationer, som med tiden måste modifieras allteftersom. Jag tänker på ala filmbilder vi såg från olika länder där personer gick runt i städer och samhällen och desinficerade överallt, fastän det inte hade någon effekt alls. Myndigheterna ville väl visa någon sorts handlingskraft.
          Boken ger jag en 4:a i betyg.

Tema Utopi – Sändebudet av Yoko Tawada

Här diskuterar vi den tredje boken på temat Utopi.

Förlagets beskrivning av boken:
          I en närliggande framtid, i efterdyningarna av en stor katastrof, har Japan isolerat sig från omvärlden. Barnen är så svaga att de knappt kan gå, medan de äldre tycks odödliga. Här lever pojken Mumei med sin gammelmorfar Yoshiro. Mumei är sjuklig och svag, men ändå omgivningens ljus och hopp.
          (Källa: https://tranan.nu/bocker/sandebudet/)
          Boksomslag till Sändebudet

Visar 2 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.