Tema Skog – Tillstånd av Axel Lindén

Visar 7 svarstrådar
  • Författare

Kommentar från LiseMärith:
      Orkade faktiskt inte läsa boken i sin helhet.
      Vi matas ju med pandemi via nyheterna och när vi träffar folk ute.
      En dyster bok enligt mig.
      Vill inte se skeendet i boken som en eventuell framtid för mina barnbarn.

Ger boken en knapp 2:a.

Mvh LiseMärith

Bodil
      Deltagare

Hej! Jag håller med alla ovanstående inlägg. En mesig kille som har ädla ideal men inte kommer någon vart alls. Inte verkar ha någon bra kontakt med sin familj heller. En icke engagerande bok.
        Mitt betyg blir 1.

Bosse
        Deltagare

Bok: ”Tillstånd”
          Axel Lindén var en egendomlig läsupplevelse av en på olika sätt udda person. Han påminner i sin envishet och i sin kamp mot ”skogetablissemanget” om en ensamvarg, alla mot mig”. Han är övertygad om att hans idéer om skogsskötsel är de rätta, liksom hans idealism. Han har åtagit sig en asylsökande ung man från Afghanistan och kämpar förgäves för honom mot migrationsverket i hopp om uppehållstillstånd. Alltsammans är beundransvärt, tycker jag, men han lever i ett sorts utanförskap i samhället som inte leder någonstans. Hans arbete i skogen verkar vara en terapi mot vilsenheten i tillvaron. En ganska deppig berättelse, tycker jag. Inte särskilt upplyftande. Mitt betyg i skalan 1 till 5 blir i alla fall 2+.

Bo Johansson
          PS Äntligen är mitt bidrag på rätt ställe i Emils tråd. Ursäkta förseningen!

Margareta
          Deltagare

Några tankar om Tillstånd av Axel Linden. Lättläst och med driv och nerv. Närmar sig en litterär prestation, vilket inte alla böcker i cirkeln har uppnått. Ger den betyg 3,5.

Jag tyckte boken fångade konflikten mellan skogsnäringen som ekonomiskt system och det biologiskt hållbara skogsbruket på ett ganska trovärdigt sätt, där huvudkaraktären verkar befinna sig någonstans mitt emellan. Han anser sig ”göra skogen en tjänst” (s. 140) när han inte jobbar ”industriellt”, samtidigt som han likväl är en del av skogsindustrin. Det är trots allt skogen som ger honom inkomster.. Karaktären oroar sig för den globala uppvärmningen och atmosfärens ökade koldioxidhalt, kanske för mycket, i alla fall enligt hans fru (s. 46). Kanske är karaktären för velig? Lite svår att få grepp om tycker jag. Boken hade även ett aktuellt sidospår kring Migrationsverket och processen kring uppehållsstånd.

Boken fångade mitt intresse och får betyg 3/5.

PS. Böckerna som beskrivs på s. 200 finns att låna på biblioteket för den som vill läsa vidare på temat:

Kerstin S-J
            Deltagare

Jag tyckte också att han var en udda figur och tragisk i sin strävan om att göra en ”bättre värld”. Han kom på kant med grannarna och hur hans relation till familjen var, var lite oklar. Engagerade sig i flyktingpojkarnas öde, både den inneboende och den familjehemsplacerade. Men verkade i övrigt inte vara så engagerad i familjen. Man undrar om flytten tillbaka till gården var en flykt från livet som han uppenbarligen inte trivdes med varken tidigare eller nu.
              Jag ger den en 2:a för jag tycker ändå att boken har en viss poäng till eftertanke.

Gunnie
              Deltagare

Jag är inte speciellt förtjust i den här boken.
                En mycket svag 1a, kanske bara 0.5 är mitt betyg på boken.
                Axel ger ett mesigt intryck.
                Han kan inte riktigt bestämma sig.
                Tragiskt dock med den ensamkommande som inte får stanna.
                Som gift med en tidigare skogsbonde känner jag inte riktigt igen mig i beskrivningen av hur skogen tas till vara.
                Jag hör när vår son, som numera äger gården och skogen, resonera om skogen med min man och det är så fjärran från detta.
                Det är kanske därför jag är negativ men det vet ni ju att jag är ibland!
                Gunnie Davidsson

Som gift med en tidigare skogsbonde känner jag inte riktigt igen mig i beskrivningen av hur skogen tas till vara.
                  Jag hör när vår son, som numera äger gården och skogen, resonera om skogen med min man och det är så fjärran från detta.
                  Det är kanske därför jag är negativ men det vet ni ju att jag är ibland!

Intressant att höra, Gunnie! Själv har jag ingen direkt relation till skog och mark, så för mig kändes författarens beskrivning trovärdig. Lärde mig nya begrepp också, såsom ”dikning” :)

Här diskuterar vi den sista boken på höstens tema Skog

Titel: Tillstånd: varannan gran, varannan tall och andra orimligheter
                Författare: Axel Lindén
                Utgiven: 2020

Förlagets beskrivning av boken:
                I en östgötsk skog försöker Axel Lindén övermanna en trästock, ett stort as, tung, hal och krokig. Det går sådär. Han vill hellre se sin skog växa vilt och frodas, inte avverka den i enlighet med skogsbolagens ideal om räta rader.

Axel Lindén är en motvillig skogsägare, och en tjurskallig sådan. Men mitt bland tallar och alar, björk och asp blir slitet med motorsågen ett sätt att hantera sakernas tillstånd. Jorden som håller på att gå under, den ekologiska katastrofen. Och så familjens privata katastrof, barnet som blivit som ett av deras egna, som kanske inte ens får stanna i Sverige.

Spelar ens ansträngningar egentligen någon roll, när allt ändå verkar gå åt helvete? Men vad ska man annars göra?
                (Källa: https://www.albertbonniersforlag.se/bocker/264569/tillstand/)

Visar 7 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.