Tema Demokrati – Vem har sagt något om kärlek?

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
      Bosse
      Deltagare

Hej!
        Jag har läst boken med blandade känslor: avsky, förvåning och ”åh vad bra att jag läste denna bok!”
        Bokens innehåll är inte förvånande med tanke på vad som har hänt i vårt land den senaste 20 åren beträffande hedersvåld och parallela klansamhällen/strukturer. Ett alldeles färskt exempel är ju det uppseendeväckande ”rallarslagsmålet” vid Lunds centralstation häromdagen, där två turkiska storfamiljer (från samma område i Turkiet enligt lokala media i Skåne) pucklade på varandra inför öppen ridå utan hänsyn till offentlig plats och andra människor omkring. En förmildrande omständighet var ändå att de inte använde vapen, annat än parkbänkar, stolar och andra föremål.
        Man kan inte ändra på på tusenåriga (minst) kulturer i ett slag, så därför skall man inte bli förvånad över dessa händelser i Sverige. Därmed inte sagt att man skall acceptera dem. Ledsamt att se att flickor och kvinnor utsätts för kollektiva straff inom klanerna och att även männen och pojkarna ofta blir tvingade att försvara klanens heder.
        Elf är en synnerligen modig kvinna, som vågade opponera sig mot detta förtryck, dock med ett högt pris.
        Vad vi andra kan lära oss är väl att vi måste inse vad som händer runt omkring oss, oftast i det fördolda, och försöka förstå dessa företeelser.
        Boken skrev nog Elaf i upplysningssyfte och som en reningsbad från hennes förskräckliga upplevelser.
        Bosse

Anna-Karin
        Deltagare

Hittills tycker jag att boken är väldigt tydlig och tar upp huvudpersonens dilemma. Givetvis har hon rätt till sina känslor och självklar rätt att chatta och umgås med vem hon vill, vilket inte är okey för hennes föräldrar. Att bli förstådd i skolan eller av andra vuxna verkar vara omöjligt, vilket jag tycker är helt oacceptabelt. Heder åt personen på skolan (soc) som gav henne pengar till ett busskort så hon kunde byta skola. Mobbing berör mej på djupet eftersom det var en stor del av min egen vardag när jag gick i skolan, det är dock viktigt att ställa sej utanför sej själv och få hjälp att bearbeta det som händer. Men att ständigt få höra glåpord om sitt ursprung och sin person förstör ens självbild på sikt, och många mobboffer får det väldigt svårt i vuxen ålder.

Tema Demokrati – Vem har sagt något om kärlek?: Att bryta sig fri från hedersförtryck
          Boksomslag till Vem har sagt något om kärlek

”Vem har sagt något om kärlek” är en självbiografisk om ungdomsroman om att leva under hedersrelaterat våld och förtryck i Sverige. Berättelsen varvas med information om barns rättigheter och hedersrelaterat faktainnehåll.

Diskussionsfrågor:
          Vilka känslor väckte boken?
          Hur uppfattar du huvudpersonen Elaf?
          Vad kan vi lära oss av Elafs berättelse?
          Varför har författaren skrivit boken tror du?

Bokcirkeln träffas måndag 27/9 kl. 17-18 på Gnosjö bibliotek.

Visar 2 svarstrådar
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.