Online-bokcirkel med inriktning mot klassiker
Offentlig bokcirkel aktiv 1 månad, 3 veckor sedanHej!
Litteratur är ett stort intresse hos mig och jag har betat av flera klassiker, men det finns ju så många fler jag vill läsa!
Ni som känner detsamma är mer än välkomna att gå med i min bokklubb!
Med vänlig hälsning,
Magdalena
Dags att kicka igång bokcirkeln?
- Detta ämne har 12 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 12 månader sedan av Maria.
- FörfattareInlägg
- 2022-11-08 kl. 17:02 #57001
Hej Alla!
Bokcirklar.se är nytt för mig. Som ny pensionär vill jag försöka fylla min tid med annat än det jag gjorde under yrkeslivet, och jag hoppas det är OK att jag tränger mig in här? Det har varit alldeles för många fackböcker tidigare, så nu längtar jag till enbart skönlitteratur – och man får väl börja med klassikerna!
Alla förslag hittills verkar bra – det känns onödigt att slänga på någon mer så jag avvaktar lite. Läser vi nått bra kan man ju leta vidare i den författaren. Hellre Austen och Brontë än Kafka och Boye så jag vågar sova på natten.
OK – jag kastar väl in något ändå :) Sara Lidman: ”Jernbanesviten”. Fem romaner och man kan ju prova den första. Fast är det för modernt för att vara en klassiker?
Dan
PS. Det finns också mailing-listor som ett sätt att kommunicera när det är lite längre avstånd mellan gångerna..
- 2022-11-24 kl. 09:00 #57550
Hej igen bokcirkeln!
Varför står det Warning:Attempt to read property ”post_parent” on null in…. Betyder det att det inte fungerar som det är tänkt eller är det virus på Bokcirkel.se? Vad synd! Verkar vara en trevlig grupp personer som har anmält sitt intresse till denna cirkel med klassiker. Jag kom fram i kön på biblioteket och håller nu på att läser Norrtullsligan av Elin Wägner och kan varmt rekommendera den. Den är inte så många sidor heller. Jag skulle kunna tänka mig att fortsätta läsa Pennskaftet av Wägner sedan. Det man får tänka på är att det kan vara lite äldre språkbruk i romanen då den skrevs som följetong frånbörjan i DN redan 1906, och kom ut berbetad till bok några år denare, men innehållet känns modernt då det handlar om fyra unga kvinnor som delar rum i Stockholm, inhysta hos en dam och hennes son för att de arbetar på kontor. Mycket spännande att se hur de får sin ekonomi att gå ihop då de är underbetalda, men har varandra. De råkar ut för en hel del, som man även kan råka ut för även idag, (jag refererar till Metoo-rörelsen) som att de får blickar och blir antastade av män när de går vägen fram till jobbet. Det var inte vanligt att kvinnor yrkesarbetade på det sättet då och var självständiga före äktenskapet och det fick dessa unga kvinnor kritik för. Endel förblev ungmöer andra jobbade ute fram tills de gifte sig mm. Mycket spännande tidsskildring och relationsdrama. Kan varmt rekommendera. Detta var innan kvinnor fick rösträtt./ Mvh Anna Lovisa
- 2022-12-14 kl. 13:22 #58592
Kul att du Dan ”trängde” dig på :)
Har du Anna Lovisa läst klar Norrtullsligan redan, eller kan vi andra kasta oss efter den och diskutera? Lät ju väldigt intressant!
- 2022-10-26 kl. 15:05 #56487
Hej!
Jag är gärna med och tar till mig klassiker och ser vad ni tycker om de titlar vi kommer att läsa i gruppen. Räcker det att jag är inloggad här på bokcirkel.se eller behövs det någon ytterligare programvara för att vara medlem i en onlinegrupp som diskuterar böcker? Jag är ganska flexibel och tycker det är bra att få upp ögonen för andra klassiker än de jag själv ändå hade valt. Längre fram så kanske jag kan tipsa om någon bok, men börja gärna ni och föreslå något ni, som ändå har startat upp gruppen igen. 6 veckors intervall låter bra för mig. Jag undrar bara om vi kan göra ett juluppehåll på två veckor, mellan veckan före jul och fram till nyår, eller om ni kör på som vanligt då. Är detta OK? Eller kan ni bara hoppa över mina inlägg då, eller vad säger ni? När funderar ni på att köra igång och vilken bok väljer ni av bokförslagen? Känner mig ”taggad” att sätta igång! Tycker att det känns som ett roligt koncept!/ Vänliga hälsningar Anna
- 2022-10-28 kl. 15:06 #56566
Vad kul att du vill vara med Anna! DU behöver inget mer än detta forum och tillgång till den bok vi läser!
Vad jag förstår är ingen bok vald ännu, så du är mer än välkommen med förslag. Det enda jag känner är att de inte får vara för långa (typ mer än 250-300 sidor nånting)…Vilka böcker är du sugen på?
Över jul kan vi ju bara köra lite längre intervall, detta är ju bara för skojs skull så vi kör så mycket vi vill :)- 2022-10-31 kl. 11:43 #56678
Hej Maria!
Jag kan också tänka mig att läsa det du föreslog Norrtullsligan, men inte den lättlästa utan Elin Wägners original. Jag kollade i bibliotekskatalogen och då lät det ganska spännande. Ämnesorden är Sekelskiftet 1900; Sverige; Stockholm; Kontorsmiljö; Förälskelse; Vänskap; Sexuella trakasserier. Så det finns mycket att föra bokdiskussion om och vi får också vetskap om hur det var förr i tiden för unga kvinnor som tog anställning. Annars kan jag tänka mig att läsa Svindlande höjder av Emily Brontë, Kallocain av Karin Boye eller kanske Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald. Kanske Ernest Hemingway eller något av Isabel Allende som har skrivit Andarnas hus. Tänkte på Mayas dagbok som jag har sett figurerar i bokcirklar. Eller Amandas gåta. Men dessa båda kanske förresten inte är några riktiga klassiker utan bara intressanta böcker när jag tänker efter. Men jag känner mig öppen för förslag från er. Jag kan läsa dessa böcker vid andra tillfällen eller senare annars. Jag tycker Norrtullsligan fortfarande verkar vara ett mycket starkt förslag. Kallocain ett annat bra förslag som jag länge tänkt läsa./ Anna Lovisa - 2022-10-29 kl. 08:44 #56586
Hej!
Jag tycker att det är ganska krångligt att skriva här. Kan vi förflytta diskussionen till WhatsApp, Messenger eller något liknande? Om ni har Facebook kan jag fixa en sida/grupp till bokcirkeln. Den kan man sedan tipsa om till andra potentiella medlemmar.- 2022-10-31 kl. 12:01 #56680
Hej Magdalena!
Lite krångligt är det kanske, jag råkade t ex dubbelklicka när jag precis skulle sända iväg mitt svar till Maria så det kanske blev gånger två. Jag ber er ha överseende med detta nybörjarmisstag i bokcirklar.se. Samtidigt är det bra att det ligger på bokcirklar.se även om man måste komma ihåg användarnamn och login, för då ver man att det är det man gör där. Det är mycket annat på Facebook och Messenger, men på Bokcirklar.se så gör man just det… ”Pratar om böcker i en bokcirkel”. Det finns en poäng med det också så att man kan hålla isär olika digitala rum. Här bokcirklar man utan att lämna ut allt om sig själv som om man blir vän på facebook! På facebook kanske man lägger mer upp bilder om vad man är med om för sina närmaste vänner. Vad vet jag…Oftast finns det två sidor av ett mynt, detta är ena sidan…Tänkte lära mig hantera bokcirklar.se…Bara en liten reflektion, men jag har inte varit med i detta digitala rum så länge än.//Mvh Anna (Lovisa)- 2022-12-14 kl. 13:19 #58590
Jag är också gärna kvar här, det är liksom bokcirkel-stället :)
Och det gör väl inte så mycket om det råkar bli dubbelt eller så nån gång!
- 2022-10-16 kl. 20:38 #56164
Hej Maria!
Kul att du svarade!Jag har läst Pennskaftet, men inte Norrtullsligan (Wägner). Jag har läst Mor gifter sig och skulle gärna läsa Kvinnor och äppelträd (Martinsson). Jag tror jag har läst Pappan och havet (Jansson).
Jag skulle gärna vilja läsa: – Bröderna Karamazov och Idioten av Fjodor Dostojevskij.
– Processen av Franz Kafka
– Emma, Stolthet och fördom, Förnuft och känsla av Jane Austen
– Bleak house av Charles Dickens
– Vredens druvor av John Steinbeck
– Döden i Venedig av Thomas Mann- 2022-10-20 kl. 11:14 #56292
Vad många spännande! Jag läser gärna inte något som är för långt just nu då jag har mycket annat runt mig för tillfället.
Jag fick svårt att välja nu, är det någon du är mer sugen på? Det är ju ganska skilda genrer.
Kanske någon av Austen, Stolthet och fördom kanske? Hur känner du?
- 2022-10-11 kl. 13:29 #56030
Vad roligt! Jag är gärna på :)
Jag har länge varit sugen på typ Pennskaftet eller Norrtullsligan, så det är ett par förslag.
Annars gärna något av Tove Janson (inte Sommarboken som jag nyss läst) eller Moa Martinsson.
Jag har mycket på gång så önskar något längre intervaller, kanske typ 6 veckor eller nåt sånt.
/Maria - 2022-09-03 kl. 12:40 #54931
Hej!
Jag startade den här bokcirkeln för mer än två år sedan och kunde då konstatera att intresset var minst sagt svalt. Nu när jag loggade in för första gången på evigheter, såg jag att gruppen har 32(!!!) medlemmar! Kul! 😅Vad säger ni? Ska vi ta och kicka igång bokcirkeln? Kom gärna med förslag på böcker som ni vill läsa. Hur ofta ska vi ses förresten?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.