Vecka 3

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Linnea
      Deltagare

Jag tycker att det är ett intressant sätt att förmedla historia och tid – att samla och blanda olika epoker och platser och se vilken kunskap och vilka tankar man kan utvinna ur det. Detta är definitivt en historieframställning som är långt ifrån den västerländska, traditionella linjära historieframställningen där punkt a fortsätter till punkt b och sedan c.

Angående bildmaterialet, uppskattar jag att det finns, även det förvirrar mig lite när vissa bilder av slump råkar hamnar bredvid text som de inte är menade att illustrera. Tittar man på instagramkontot Svart historia, är det ju givetvis annorlunda med bilderna i och med att varje vald bild tydligt är kopplad till den aktuella texten under den.

Vidare har jag funderat på, om det är författaren själv eller utgivaren av boken som bestämt och valt ut bilder, varför just de bilderna finns med osv. Det är främst fotografier som finns med vilket automatiskt representerar en närmare nutid bildmässigt.

Och apropå detta, representation av tid, så upplever jag att mycket av närmare tid finns representerad i boken, utan att ha räknat på det. Det kan ju bero på att författaren använt sig av redan befintliga källor (dels eftersom att han själv inte är historiker), som till största del är skriftliga.

– Vilka tider och platser behandlas i boken? Har du några tankar om valet av dessa tider och platser?
        – Har du tankar kring utformning och val kring bokens bildmaterial?
        – Saknar du något perspektiv i boken?

Visar 1 svarstråd
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.