Vecka 1

Visar 1 svarstråd
  • Författare
      Linnea
      Deltagare

Mitt första intryck av boken var egentligen genom Amat Levins instagramkonto Svart historia som jag följt under ett några års tid. Levin startade kontot år 2018 och har ungefär 70000 följare. Jag har uppskattat instagramkontot Svart historia mycket, och känt tacksamhet över all kunskap som jag fått möjlighet att ta del av där, och som jag önskar att så många människor som möjligt tar del av. När så boken Svart historia gavs ut förra året, tyckte jag att det var väldigt roligt att få se denna historia samlad i en tryckt bok. Mitt första intryck av boken har varit att jag upplever tydliga kopplingar till instagramkontot, vilket jag ser som positivt. Jag uppskattar även Levins förord där han bland annat är tydlig med att han ju inte är historiker utan journalist, vilket kan förklara bokens upplägg bl a.

Varmt välkommen till Nyköpings Stadsbiblioteks bokcirkel om Amat Levins Svart historia. Svart historia gavs ut 2022, och fanns med bland den senaste Augustprisnominerade litteraturen. År 2020 utgavs Levins debutbok – Slumpens barn – den osannolika berättelsen om när Sverige mötte Gambia.

Varje måndag från och med idag, under fem veckors tid, kommer nya frågor att läggas ut här. Alla är välkomna att deltaga, och gärna fylla på med frågor om så önskas.

Här kommer de första inledande frågorna:

– Vad är ditt första intryck av boken?
        – Amat Levin är tydlig med att presentera sin bok Svart historia utifrån att han inte är historiker utan att han är journalist som önskar sprida intresse för historia. Hur påverkar det ditt intryck av boken?

Visar 1 svarstråd
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.